Nu kan endnu et kort ende i danskernes punge
De fleste danskere har efterhånden flere forskellige kort liggende i pungen.
Dankort, kørekort, medlemskort og transportkort fylder stadig i lommer og tasker, selvom meget af hverdagen er blevet digital.
For mens mobiltelefonen i dag bruges til alt fra betalinger til billetter og identifikation, er der stadig mange danskere, som foretrækker et fysisk kort mellem hænderne.
Særligt ældre, pendlere og borgere uden stor interesse for apps og digitale løsninger holder fast i de mere traditionelle måder at betale og rejse på.
Nu står endnu et velkendt kort dog foran store forandringer.
Det klassiske Rejsekort bliver nemlig udfaset i løbet af de kommende uger, og senest 29. juni er det slut med det blå plastikkort på store dele af landet.
I stedet skal danskerne fremover bruge enten en app eller det nye såkaldte Basiskort.
Nu bliver det også muligt at få Basiskortet i en anonym version, som kan tankes op med kontanter.
Det oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S i en pressemeddelelse.
Minder om det gamle
For mange brugere vil det nye Basiskort minde om det anonyme Rejsekort, som mange allerede kender i dag.
Der er dog én vigtig forskel ved systemet.
“Det ekstra, der er kommet med basiskort, er, at når jeg skifter undervejs på rejsen, så skal jeg både tjekke ind og tjekke ud, og så tjekke ind og tjekke ud igen,” siger kundedirektør Jens Willars fra Rejsekort & Rejseplan A/S til Ritzau.
Det nye kort kan købes i kiosker, 7 Eleven butikker og andre salgssteder rundt om i landet.
Basiskortet findes både som personlig og anonym løsning.
Den personlige version kan bruges af blandt andet pensionister, børn og personer med handicap, mens den anonyme udgave kun findes som voksen eller børnekort.
Snart er det slut
Udfasningen af det gamle Rejsekort sker gradvist i løbet af maj og juni.
I busser, letbaner og lokaltog i Jylland og på Fyn er sidste rejsedag med det klassiske kort allerede 28. maj.
På Sjælland samt i DSB og GoCollective tog kan Rejsekortet bruges frem til 29. juni.