SEO: Forventning vs. virkelighed

09/8/21 11:15

Valdemar Lind

Foto: Shutterstock
Annoncør betalt indhold Du har helt sikker hørt, at søgemaskineoptimering (SEO) er godt for din forretning. Men mange har høje forventninger til, hvad SEO kan gøre for din virksomhed – forventninger, som ofte er langt fra realistiske. Læs med, hvis du vil vide, hvordan det forholder sig i virkeligheden.   Forventning nr. 1: Høje placeringer For at du overhovedet kan blive fundet af nye brugere, er det alfa og omega, at du bliver vist i søgeresultaterne på relevante søgninger – og helst på side 1. Mange forventer, at lidt småjusteringer list og her vil give tårnhøje placeringer fra den ene dag til den anden. Men det er langt fra, hvordan det forholder sig i virkeligheden – faktisk tværtimod. At ligge højt i de organiske søgeresultater er en langsommelig proces, og ofte vil man først kunne begynde at se en ændring efter 2-4 måneder.       At opnå høje placeringer kræver en omfattende SEO-indsats. Udover at finde frem til alle dine søgeord gennem en grundig søgeordsanalyse, er det bl.a. vigtigt med en god intern linkstruktur, at andre linker til din side og at din hjemmeside performer godt teknisk.   Forventning nr. 2: Trafik En anden og helt almindelig forventning til SEO er, at høje placeringer automatisk giver masser af trafik. Men det er en udbredt misforståelse. Du kan nemlig sagtens blive vist i søgeresultaterne, uden at du får den trafik, du potentielt kunne få. For at skille dig ud i søgeresultaterne og få folk til at klikke på lige netop din side, er det vigtigt, at du optimerer dine titler og beskrivelser. Titler og beskrivelser kan betragtes som en slags “teaser” ude i søgeresultaterne. Du skal få folk til at klikke sig videre ved at fortælle dem, at din side er relevant for deres søgninger. Det er også ved hjælp af dine titler og beskrivelser, at du skal sortere uinteresserede fra. På den måde får du kun besøgende, som rent faktisk er interesserede i dit indhold. Hvis har meget trafik, men folk ikke interagerer med dit site, kan det på sigt påvirke dine placeringer, fordi Google så tror, at dit indhold ikke er relevant for brugerne.   Forventning nr. 3: Konverteringer En tredje og meget typisk forventning er, at konverteringerne automatisk følger med de høje placeringer og mange besøgende. Men det er desværre ikke rigtigt. Konverteringerne følger kun med, hvis du optimerer dine sider mod dette. Udover brugervenligt og overskueligt indhold, skal du sørge for at guide brugeren til, hvad de skal gøre. Hav tydelige CTA-knapper, der får brugerne til at klikke sig videre til næste trin. Det skal være så nemt som muligt at tilmelde sig dit nyhedsbrev, udfylde kontaktformularen, eller hvad du nu gerne vil have dem til. Hvis du opsat tracking af dine konverteringer, kan du bedre spore, hvordan brugerne opfører sig på dit site og på den måde opdage, om der er sider, der fungerer særligt godt – eller om der omvendt er noget, der skal optimeres.        

Annoncør betalt indhold

Du har helt sikker hørt, at søgemaskineoptimering (SEO) er godt for din forretning. Men mange har høje forventninger til, hvad SEO kan gøre for din virksomhed – forventninger, som ofte er langt fra realistiske. Læs med, hvis du vil vide, hvordan det forholder sig i virkeligheden.

 

Forventning nr. 1: Høje placeringer

For at du overhovedet kan blive fundet af nye brugere, er det alfa og omega, at du bliver vist i søgeresultaterne på relevante søgninger – og helst på side 1.

Mange forventer, at lidt småjusteringer list og her vil give tårnhøje placeringer fra den ene dag til den anden. Men det er langt fra, hvordan det forholder sig i virkeligheden – faktisk tværtimod. At ligge højt i de organiske søgeresultater er en langsommelig proces, og ofte vil man først kunne begynde at se en ændring efter 2-4 måneder.      

At opnå høje placeringer kræver en omfattende SEO-indsats. Udover at finde frem til alle dine søgeord gennem en grundig søgeordsanalyse, er det bl.a. vigtigt med en god intern linkstruktur, at andre linker til din side og at din hjemmeside performer godt teknisk.

 

Forventning nr. 2: Trafik

En anden og helt almindelig forventning til SEO er, at høje placeringer automatisk giver masser af trafik. Men det er en udbredt misforståelse. Du kan nemlig sagtens blive vist i søgeresultaterne, uden at du får den trafik, du potentielt kunne få.

For at skille dig ud i søgeresultaterne og få folk til at klikke på lige netop din side, er det vigtigt, at du optimerer dine titler og beskrivelser. Titler og beskrivelser kan betragtes som en slags “teaser” ude i søgeresultaterne. Du skal få folk til at klikke sig videre ved at fortælle dem, at din side er relevant for deres søgninger.

Det er også ved hjælp af dine titler og beskrivelser, at du skal sortere uinteresserede fra. På den måde får du kun besøgende, som rent faktisk er interesserede i dit indhold. Hvis har meget trafik, men folk ikke interagerer med dit site, kan det på sigt påvirke dine placeringer, fordi Google så tror, at dit indhold ikke er relevant for brugerne.

 

Forventning nr. 3: Konverteringer

En tredje og meget typisk forventning er, at konverteringerne automatisk følger med de høje placeringer og mange besøgende. Men det er desværre ikke rigtigt. Konverteringerne følger kun med, hvis du optimerer dine sider mod dette.

Udover brugervenligt og overskueligt indhold, skal du sørge for at guide brugeren til, hvad de skal gøre. Hav tydelige CTA-knapper, der får brugerne til at klikke sig videre til næste trin. Det skal være så nemt som muligt at tilmelde sig dit nyhedsbrev, udfylde kontaktformularen, eller hvad du nu gerne vil have dem til.

Hvis du opsat tracking af dine konverteringer, kan du bedre spore, hvordan brugerne opfører sig på dit site og på den måde opdage, om der er sider, der fungerer særligt godt – eller om der omvendt er noget, der skal optimeres.