Offentlige ansatte drukner i bureaukrati: Mere tid til borgerne fremover

En professor mener at udspillet fx kunne være en fordel for sosu-hjælperne, der formentlig godt kunne bruge mere ansigt til ansigt-tid med de borgere, som de beskæftiger sig med. Foto: Shutterstock

Hvis det står til faglig organisatione, så skal offentlige ansatte i fremtiden bruge mere tid ansigt til ansigt med borgerne.

Den faglige organisation Djøf anerkender med et nyt forslag, at de af organisationens medlemmer, der arbejder som embedsmænd for politikerne ikke har været opmærksomme nok på, hvordan unødige bureati, flere regler og mere kontrol påvirker hverdagen for de offentlige ansatte. 

Det skriver dagbladet Politiken. 

Derfor foreslår organisationen nu, at offentlige ansatte fremover skal bruge ti timer mere hver måned på at være i direkte kontakt med borgerne. Forslaget er et udspil til regeringens planer om en ny såkaldt nærhedsreform. 

"Vi er i stigende grad opmærksomme på, at vi i vores rådgivning af politikerne skal pege dem i retning af, at den tid, der er, skal bruges til borgerne. Det har vi ikke været hurtige og dygtige nok til. Det er vigtigt, at vi – og de, der har ansvaret – siger til hinanden, at det er gået for vidt med kontrolforanstaltninger, tilsyn og rapporter. Der skal skabes noget mere tid til borgerne," forklarer Djøf’s formand, Henning Thiesen, til avisen.

Regeringen har endnu ikke sendt et samlet svar på forslaget, men i Politikens spalter mener professor Lotte Bøgh Andersen ikke, at udspillet nødvendigvis vil være hensigtsmæssigt i alle brancher. Professoren pointerer, at det kan være en god idé med fx mange sosu-assistenter, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det også gælder for socialrådgivere eller andre faggrupper.