Nye sprækker vækker opsigt i USA
Vejen til magten går stadig gennem Donald Trump i det republikanske parti. Men stadig flere republikanere frygter, at den samme vej kan ende som en blindgyde.
En voksende intern debat ryster nemlig partiet, efter flere markante politiske opgør har afsløret dybe sprækker i den bevægelse, som Trump har bygget op gennem det seneste årti. Det fortæller Onet.
Støtten kan koste dyrt
Særligt nederlaget til den republikanske kongrespolitiker Thomas Massie har sat gang i diskussionen. Trump-støttede kræfter lykkedes med at få ham presset ud, men sejren har samtidig fået flere konservative profiler til at slå alarm om partiets fremtid.
Den republikanske strateg Mike Madrid vurderer, at konsekvenserne kan blive alvorlige, hvis partiet mister grebet om Kongressen.
“Hvis Trump mister et eller begge kamre ved midtvejsvalget, vil hans præsidentskab i praksis være slut.”
Loyalitet eller valgsejre
Problemet for republikanerne er ifølge flere strateger, at Trump fortsat dominerer partiets primærvalg, mens vælgerne uden for den mest loyale kerne i stigende grad vender sig væk.
Det skaber et dilemma for kandidaterne. Modstand mod Trump kan koste dyrt internt i partiet, mens tæt tilknytning til præsidenten kan skræmme afgørende midtervælgere væk ved de egentlige valg.
Flere meningsmålinger peger på faldende opbakning til Trump blandt uafhængige vælgere. Samtidig vurderer politiske eksperter, at demokraterne pludselig ser muligheder i stater og valgkredse, som tidligere blev betragtet som sikre republikanske bastioner.
Internt frygter flere republikanere derfor, at partiet er fanget mellem to verdener. På den ene side står ønsket om ubetinget loyalitet over for Trump.
På den anden side behovet for at vinde bredt blandt vælgere uden for MAGA-bevægelsen.