Chaufførs vilde forbrug af energidrik kan ende med at koste 500.000 kroner

112
Kabinen var fyldt med tomme dåser. Foto: Shutterstock
Ikke nok med at energidrik er usundt for kroppen, så kan det også ende med at gøre ondt i pengepungen.

Lige nu læser andre også

Torsdag den 27. januar i år - kl. ca. 20.30 - blev et tysk vogntog bragt til standsning ved Greve af Tungvognscenter Øst, som hører under Midt- og Vestsjællands Politi. Bag rattet i lastbilen, sad der en yngre tysk mand. Overalt i lastbilens gemmer fandt politiet tomme dåser med energidrik Det skulle vise sig, at have sin helt naturlige årsag.

Det fortæller Midt- og Vestsjællands Politi. 

En gennemgang af førerens køre- og hviletidsregistreringer viste på overfladen, at han havde fire overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Nok til at retfærdiggøre en energidrik eller to. Han oplyste til politibetjenten, at han ikke drak kaffe, men i stedet drak energidrik.

En nærmere gennemgang af lastbilens takograf (fartskriver) viste, at chaufføren på næsten daglig basis fortsatte sin kørsel efter han var løbet tør for køretid. Chaufføren tog herefter sit førerkort og fortsatte sin kørsel uden at registrere det.

Vilde overtrædelser

Efter en længere gennemgang af chaufførens kørsel viste det sig, at der var 893 % overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne på kun 28 dage.

I seks tilfælde blev et hvil, som skulle vare 9 timer afholdt på mellem 2 og 5 timer. Fire gange havde chaufføren kørt mellem 16 og 22 timer, selvom han maksimalt måtte køre 10 timer imellem to daglige hvil. Han havde desuden kørt 10 timer en dag og næsten 7 timer en anden dag, hvor han højst måtte køre 4½ time uden pause. Dertil var der ikke betalt vejbenyttelsesafgift på lastbilen. Der var i alt 28 sigtelser mod chaufføren.

Det samlede bødekrav lyder på mere end 500.000 kr. fordelt mellem vognmanden og chaufføren. Mere end de sigtede kunne betale lige med det samme. Politiet har derfor tilbageholdt lastbilen som sikkerhed for bødekravet.

Sagen mod chaufføren skal afgøres ved et retsmøde d. 23. juni 2020 ved Retten i Roskilde. Dette skyldes, at anklagemyndigheden har nedlagt påstand om, at chaufføren frakendes førerretten i Danmark.

 

Anbefalet til dig