Meldt til politiet: Danske webshops løb om hjørner med kunder

Nu skal politiet undersøge sagen. Foto: Shutterstock

Nu er tre danske webshops blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomhederne bag hjemmesiderne: gipote.dk, plusshop.dk og baseprice.dk for at vildlede deres kunder. Kunderne fik ikke tydelig information om, at de automatisk blev tilmeldt et abonnement, når de handlede på hjemmesiderne.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. 

Læs også

Betaler du for meget for din bilforsikring? Jeg sparede 2.500 kroner

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt tre virksomheder for vildledende markedsføring på deres respektive hjemmesider. Det drejer sig om:

  • Plus Global ApS (plusshop.dk)
  • Nordic e-Commerce ApS (baseprice.dk)
  • Petimo A/S (gipote.dk)

De tre virksomheder sælger forskellige produkter og ydelser på nettet, men anvender det samme forretningskoncept. Det vil sige, at hvis man køber et af deres produkter eller ydelser, så medfører det et løbende abonnement.

Køb i Plus Global og Nordic-eCommerces webbutikker er således betinget af, at forbrugerne tegner et abonnement, når forbrugerne køber produkter til priser, der ifølge webbutikkerne er fordelagtige.

Den tredje virksomhed Petimo A/S tilbyder forbrugeren at købe adgang til kontaktoplysninger på sælgerne bag hundeannoncerne på webbutikken. Hvis man vil have adgang til disse oplysninger, kræver det dog, at man tegner et abonnement. 

Læs også

Danskerne snyder så det driver: Nu har Skat fået nok

Sådan foregik det

Når nye kunder indtaster betalingskortoplysninger ved køb af et produkt eller en ydelse på hjemmesiderne, bliver oplysningerne samtidig anvendt til at trække de efterfølgende betalinger for det løbende abonnement. Derfor har Forbrugerombudsmanden vurderer, at de tre virksomheder ikke oplyser kunderne tydeligt nok om, at de tilmelder sig et abonnement, når de handler på hjemmesiderne. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse bliver kunderne derfor vildledt.

Nordic e-Commerce ApS har efterfølgende tilrettet deres hjemmeside baseprice.dk, så den er i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens kvikguide for webshop’s salg af abonnementer. 

Da kunderne ikke har givet et oplyst samtykke til at købe et abonnement og betale for abonnementet via deres betalingskort, er det endvidere Forbrugerombudsmandens vurdering, at abonnementsaftalerne er ugyldige og betalingerne uautoriserede efter forbrugeraftaleloven og betalingsloven. Kunderne har derfor krav på tilbagebetaling af de beløb, som de har betalt i abonnement.

Læs også

Nægter at holde corona-afstand: Passager tænder helt af i toget

Kunder kontaktede ombudsmanden

Forbrugerombudsmanden har behandlet sagerne efter klager fra forbrugere, der er blevet overraskede over, at de pludselig blev opkrævet månedlige beløb efter at have handlet på hjemmesiderne.

Plus Global ApS er politianmeldt i 2018 for en tilsvarende overtrædelse. Da hed virksomheden YY Trading ApS.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Det er vildledende, hvis en virksomhed ikke oplyser den fulde pris og vilkår, over for sine kunder. Desværre får vi klager over mange webbutikker, der tilsyneladende ikke ønsker at oplyse kunderne tydeligt om, at man kun kan være kunde, hvis man køber et abonnement."

"De virksomheder, der ikke oplyser tydeligt om abonnementsvilkår og priser, kan risikere at skulle betale penge tilbage til kunderne for abonnementerne. Som forbruger kan man naturligvis ikke blive forpligtet til at betale for et abonnement, som man ikke er klar over, at man skulle have købt.”

Læs også

Fortryder det øjeblikkeligt: 18-årig skulle aldrig have rullet vinduet ned

Gode råd, hvis du er ramt

  • Kontakt virksomheden og gør opmærksom på, at du ikke mener, at du har accepteret abonnementsaftalen. Du er ikke bundet af abonnementsaftalen, hvis oplysningerne ikke er givet tydeligt og i fremhævet form. Du kan henvise til forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2.
  • Kontakt din bank og gør opmærksom på, at der er blevet hævet uretmæssigt på dit kort, fordi du ikke har accepteret, at virksomheden må trække betalingen for abonnementet.
  • Forbrugerombudsmanden hører gerne fra dig, hvis du forgæves har forsøgt at få dine penge igen fra enten virksomheden eller din bank. Kontakt os via vores kontaktformular her.

 

Læs også

Ingen nedlukning af skoler: Nu roses svenskernes corona-strategi af WHO