Politianmeldes: Gik særligt efter efterskoleelever

Politiet skal nu undersøge sagen. Foto: Shutterstock

Nu er de anmeldt til politiet.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt et eventbureau for at have reklameret for arrangementer med alkohol til blandt andre efterskoleelever. Virksomheder må ikke omtale alkohol i markedsføring, der retter sig mod unge under 18 år.

Det fortæller Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse torsdag formiddag. 

Et eventbureau har flere gange på sin Facebookside og hjemmeside reklameret for arrangementer med alkohol. Arrangementerne er særligt målrettet efterskoleelever.

Læs også

Helt nye retningslinjer: Fra i dag gælder disse regler i tog og busser

Derfor anmeldes de

Reklamerne er årsagen til, at Forbrugerombudsmanden har politianmeldt bureauet. Ombudsmanden mener, at de har overtrådt markedsføringslovens forbud mod markedsføring af alkohol til børn og unge.

De anmeldte forhold omfatter:

  • Opslag på bureauets hjemmeside med teksten ”Hvordan kan vi hjælpe dig” illustreret med et billede af otte flasker spiritus samt otte små glas, der er fyldt op med spiritus.
  • Tilbud på bureauets Facebookside om arrangementer med ”en bar (barafdeling), beer-pong-bord, beer-pongs … og selvfølgelig alt det alkohol, man kan tænke sig”.
  • Billeder på bureauets Facebookside af tidligere begivenheder, hvor unge mennesker holder øl i hånden. På tre af dem fremgår der forkortelser af navnene på forskellige efterskoler.
  • En konkurrence på Facebook med overskriften ”Vind en gratis elevfest for din efterskole til en værdi af op til 31.500 kroner. Igen i år har vi en vanvittig præmie på højkant!… Eventbureauet tager deres lækre mobilbar med. I baren kan der købes alverdens drinks, cocktails og SHOTS! ”

Ifølge markedsføringsloven er enhver form for omtale af alkohol forbudt i en reklame, hvis den retter sig mod unge under 18 år. Forbuddet gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter.

Læs også

"Jeg har holdt øje med dig": Besked får det til at løbe koldt ned ad ryggen

Unges alder særligt skærpende

Det er i denne sag en skærpende omstændighed, at efterskoleelever typisk kun er mellem 14 og 16 år gamle.

Om der reelt et blevet serveret alkohol til mindreårige til festerne, er underordnet. Det afgørende er, om selve markedsføringen, hvori der henvises til alkohol, må anses for at være rettet mod unge under 18 år.

Forbrugerombudsmanden har desuden vurderet, at brugen af billederne på virksomhedens Facebookside kan være en overtrædelse af de databeskyttelsesretlige regler. Forbrugerombudsmanden har derfor orienteret Datatilsynet om sagen.

Det er foreningen Alkohol og Samfund, som har klaget til Forbrugerombudsmanden over eventbureauet.

 

Læs også

De perfekte frikadeller: Her får du opskriften