Opkaldet virkede ellers meget troværdigt.
En ung mand ringede i denne uge til en ældre kvinde i Sønderjylland og udgav sig for at være fra hendes teleselskab.
”Tele-medarbejderen” kunne fortælle, at kriminelle netop havde hacket sig ind på kvindens telefon – og at de nu havde adgang til betalingsoplysningerne.
Det var derfor vigtigt, at hun hurtigt kom i kontakt med sin bank. Men det kunne ”Tele-medarbejderen” klare ved at stille om. ”Tele-medarbejderen” var nu blevet ”Bank-medarbejder” og overbeviste borgeren om, at hun skulle udlevere sine NemID-oplysninger, så bankkontiene kunne blive spærret.
Få minutter efter var kvindens konto blevet 365.000 kroner fattigere. Og hændelsen er efterfølgende anmeldt til Syd- og Sønderjyllands Politi, der efterforsker sagen.
Flere sager
Sagen er desværre ikke enestående. Og Syd- og Sønderjyllands Politi modtager i øjeblikket flere henvendelser fra borgere, der har været udsat for lignende bedragerier, hvor kriminelle har lokket NemID- og kontooplysninger ud af dem.
"Der er helt klart tale om udspekulerede telefonopkald, der umiddelbart virker meget troværdige. Vi har for eksempel oplevet, at de kriminelle har udgivet sig for at være politimand eller for at være fra en anden myndighed, hvor de understregede, at de havde akut brug for oplysningerne. I andre tilfælde har de brugt rigtige politifolks navne," påpeger vicepolitiinspektør Chr. Østergård fra Syd- og Sønderjyllands Politis Forebyggelsesenhed.
Oplys aldrig NemID-koder
Han understreger samtidig, at hverken banker, politi eller andre myndigheder vil bede om at få udleveret NemID adgangskode, NemID engangskoder og kontonumre.
" Det er yderst vigtigt at bevare sin kritiske sans. De kriminelle spiller på, at de lyder myndige og overbevisende, når de udgiver sig for at være fra banken, politiet, skattemyndighederne eller skifteretten. Men uanset hvor overbevisende de lyder, så vil en rigtig betjent og en rigtig bankrådgiver aldrig bede om at få udleveret personlige oplysninger på denne måde. Så tro ikke på dem og udlever aldrig oplysningerne, fremhæver Chr. Østergård.