Politiet advarer mod "hjælpsomme" Peter og resten af slænget

04/9/20 08:19

Christian Granhøj Skouboe

Foto: Shutterstock
Hvis Peter tager kontakt til en, skal man ikke svare ham.

Endnu en gang ser politiet sig nu nødsaget til at advare landets borgere mod nogle af dem, der langtfra har rent mel i posen. Fredag ser politiet sig nødsaget til at advare mod Peter og en hel række af hans "hjælpsomme" kumpaner. Det fortæller Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi i døgnrapporten. 

Advarslen kommer oven på en række sager, hvor sagesløse borgere er blevet forsøgt taget ved næsen på det groveste. 

Politiet får nemlig løbende en del anmeldelser fra borgere, der er blevet snydt af svindlere, der har haft held med at lokke personlige oplysninger ud af dem. Mønsteret er, at de bliver kontaktet pr. telefon af en mand, der påstår at ringe fra f.eks. deres bank, Udbetaling Danmark, Nets eller lignende.

Sådan fedter de sig ind

Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi fortæller, at svindlerne typisk fortæller, at der er opstået et problem, som de tilbyder at hjælpe med at løse. Det kan f.eks. være en pension, der ikke kan blive udbetalt eller en mystisk transaktion på deres bankkonto, som de gerne vil bremse. Det eneste de har brug for er, at man liiiige fortæller dem sit cpr-nummer, NemID eller password. Nogle svindlere er endda så "hjælpsomme", at de tilbyder at stille opkaldet om til ens personlige bankrådgiver, som så vil føre en sikkert igennem sagens forløb.

Det sidste skete f.eks. for en kvinde fra Falster i midten af august. Hun blev kontaktet af en mand, der tilbød at stille hende om til en medarbejder i hendes bank, hvor den hjælpsomme mand "Peter" ville sørge for at bremse en række overførsler, der var i gang.

Desværre endte det med, at "Peter" selv havde held med at fjerne et større kontantbeløb fra hendes konto.

"Bankrådgiveren" ringer tilbage

I en anden sag ringede en høflig mand til en kvinde fra Vordingborg og udgav sig for at være fra Udbetaling Danmark.

Han fortalte, at der var et problem med at udbetale hendes pension, men tilbød at sørge for, at hendes bank ville ringe hende op, så der kunne komme styr på fejlen. Senere blev hun kontaktet af en mand, der påstod at være fra banken, men som kort efter havde held med at lave flere ulovlige overførsler, fortæller Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi. 

Politiet deler et råd, som de mener at alle bør skrive sig bag øret. 

"Husk – ALLE personlige oplysninger om NemID, kodeord, kortnumre osv. er strengt personlige og må ALDRIG udleveres til nogen andre. Heller ikke til din bankrådgiver, sagsbehandler eller lignende," skriver Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi, inden de fortsætter: 

"Hvis du bliver kontaktet af en person, der påstår at ringe fra en myndighed eller virksomhed, er det en god ide at ringe tilbage til virksomhedens eller myndighedens hovednummer og tjekke at opkaldet faktisk kom fra dem."