Nyheder24.dk
Forside Trafikken Ny afgift på vej: Det bliver en dyr fornøjelse for...

Ny afgift på vej: Det bliver en dyr fornøjelse for bilister

Rows of parked cars on the pavement, parkerede biler
Shutterstock.com

Ny afgift rammer bilister direkte på pengepungen.

Lige nu læser andre

Danskerne kæmper allerede med stigende dagligvarepriser, højere renter og dyre elregninger.

Og som om det ikke var nok, er endnu en afgift nu på tegnebrættet – en afgift, der kan mærkes direkte i pengepungen hos mange, ikke mindst landets bilister.

Det handler om en ny vejafgift, som Københavns overborgmester Lars Weiss (S) foreslår som finansiering til den næste udbygning af metroen.

Trængselsafgiften – også kaldet road pricing – skal ikke kun gælde dem, der pendler ind til hovedstaden.

Også byens egne borgere skal betale for at køre rundt i deres egen by, hvis forslaget bliver til virkelighed.

Læs også

Sådan skriver B.T.

Københavnerne skal også betale

“Der er den sammenhæng, at hvis vi gør det mere besværligt eller dyrere at vælge privatbilen, så har vi også en forpligtelse til at stille et ordentligt alternativ til rådighed. Og i det her tilfælde, metro,” siger Lars Weiss til Berlingske.

Han lægger dermed ikke skjul på, at afgifterne vil ramme bredt – også de lokale, der allerede kæmper med færre parkeringspladser og stigende frustration over bilpolitikken i byen.

Ifølge forslaget skal afgiften være højest i myldretiden og på de mest trafikerede veje.

Det skal både dæmpe biltrafikken og skaffe penge til at udvide metronettet – noget, der hidtil er blevet finansieret ved at sælge byggegrunde, blandt andet på Amager Fælled.

Læs også

Men de attraktive grunde er stort set væk nu.

Gamle spøgelser vender tilbage

Debatten om vejafgifter er ikke ny.

Tilbage i 2012 skrottede daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt regeringens forslag om en betalingsring efter massiv modstand.

Den famøse melding “Der kommer en rigtig god løsning i morgen” blev et symbol på det politiske nederlag.

Nu er spørgsmålet, om Lars Weiss får mere held med sin udgave – eller om endnu en plan bliver kørt over af virkeligheden.

Læs også

Men én ting står klart: Skal trængselsafgifterne gennemføres, kræver det både opbakning i Borgerrepræsentationen og grønt lys fra staten.

Og det kan vise sig at blive en både lang og bumlet vej.

Ads by MGDK