Inden længe sker det.
Lige nu læser andre
Den digitale begejstring i bilindustrien har nået en grænse.
Fra 2026 skal nye biler i EU igen udstyres med fysiske knapper til en række udvalgte funktioner.
Man har vurderet, at touchskærme kan skabe unødige farer i trafikken, og derfor vælger man nu at tage et skridt tilbage.
Det skriver mediet Autozive.
Tager op til 30 sekunder
I årevis har bilproducenter forstørret skærme i bilerne, og mens det måske ser moderne ud, skaber det også problemer.
Læs også
Undersøgelser fra Euro NCAP viser, at det kan tage en bilist over 30 sekunder blot at justere aircondition via en skærm.
Hvis man ruller afsted på motorvejen, kan det svare til mange hundrede meter uden fuld opmærksomhed.
I en ældre bil med klassiske knapper klares samme opgave på få sekunder.
Da EU har et mål om nul trafikdræbte i år 2050, giver det kun mening, at de nu indfører et nyt regelsæt, som sikrer, at bilister kan bruge så meget tid som muligt på at kigge fremad.
Bilproducenterne må tilpasse sig
For bilproducenterne er beslutningen en udfordring.
Læs også
I mange modeller skal instrumentbrættet ændres, hvilket ikke bliver helt gratis.
Branchen har i det seneste årti bevæget sig i en helt anden retning, hvor næsten alt kunne klares med et swipe, men nu skal de måske finde de gamle tegninger frem igen.
Fra 1. januar 2026 vil biler kun modtage den højeste Euro NCAP-bedømmelse, hvis de har fysiske knapper til blandt andet blinklys, havariblink, horn, vinduesviskere og nødopkald.
Listen over funktioner forventes at blive udvidet, men visionen er ikke til at tage fejl af.