Når en Bilka eller andet hypermarked skyder op er det sjældent uden konsekvenser
Lige nu læser andre
Små lokale butikker står til at miste livet, når de store hypermarkeder rykker ud langs motorvejene. En ny analyse fra De Samvirkende Købmænd viser, at op mod 40 procent af de lokale dagligvarebutikker forsvinder inden for ti år, når et hypermarked som eks. Bilka åbner i nærområdet.
Butiksvinduer mørklægges
Når kunderne flytter deres indkøb til store centre uden for bymidten, rammer det især de små købmænd. Forretninger, der lever af faste stamkunder og små overskud, kan ikke tåle, at omsætningen falder blot med 6 til 10 procent. Ifølge analysen som de bringer i en pressemeddelelse bliver det hurtigt forskellen mellem en sund drift og en lukket dør.
Holstebro bruges som eksempel. Da der i 1993 åbnede et hypermarked i udkanten af byen, faldt antallet af dagligvarebutikker inden for en radius af 15 kilometer med 40 procent på bare ti år.
“Vi ser en dramatisk og systematisk udhuling af det lokale handelsliv,” siger administrerende direktør i De Samvirkende Købmænd, Jannick Nytoft. “Når hypermarkeder placeres uden for bymidterne, flyttes handlen med dem – og det efterlader tomme butiksvinduer, færre arbejdspladser og svækket liv i lokalsamfundene.”
Planlægningen får skylden
Analysen viser, at problemet ikke stopper ved kommunegrænsen. Nye detailhandelsområder kan dræne nabokommuner for både kunder og butikker og samtidig øge CO₂-udledningen, fordi folk må køre længere for at handle.
Læs også
DSK mener, at udviklingen ikke handler om forbrugeradfærd, men om kommunal planlægning. Organisationen opfordrer derfor politikerne til at indføre et stop for nye hypermarkeder og genindføre statens indsigelsesret, så lokalsamfundene kan beskyttes.
Ellers risikerer Danmark, advarer analysen, at stå tilbage med livløse bymidter og kilometerlange handelszoner uden for byerne.