Temperaturen er faldet og en lovgivning tilbage fra juli måned kan nu få store økonomiske konsekvenser
Lige nu læser andre
Den første nat med frost gav lørdag travlhed hos dækcentrene i Nordjylland, hvor mange bilister hastede afsted for at få vinterdæk på. Kulden faldt samtidig med, at nye regler for vinterdæk allerede har ændret arbejdspresset markant hos værkstederne.
Travlhed fra morgenstunden
Ved Dækbutikken i Aabybro var liftene i brug fra åbningstid, og telefonerne blev ved med at ringe. Mange kom med samme erkendelse: vinterdækkene burde have været skiftet for længst.
Indehaveren fortæller til TV 2 Nord:
“Vi har fuld knald på alle lifte, og telefonerne er rigtig meget i gang. Men vi startede fire uger før, vi plejer, så vi har fået rigtig mange igennem på det her tidspunkt.”
Det kolde vejr rammer som regel på én dag, og ofte betyder det, at bilister pludselig haster afsted for at få dækkene skiftet. I år er situationen dog anderledes end tidligere. Det skyldes nye regler, der trådte i kraft 1. juli, og som allerede sætter sit tydelige præg på både værksteder og kunder.
Nyt mærke skal sikre vinterkørsel
Læs også
Reglerne fastslår, at vinterdæk som minimum skal være mærket med M+S, der står for mudder og sne. Det anbefales dog, at dækkene også har symbolet med bjerg og snefnug, som garanterer bedre greb i hårdere vintervejr.
Mange kunder tager godt imod kravet og ser det som en længe tiltrængt stramning. En af de fremmødte siger, at det burde være indført for mange år siden, da alt for mange kører ud uden ordentligt vejgreb, når sneen rammer.
Politiet holder øje – men uden faste kontroller
Selvom reglerne nu gælder, vil politiet ikke opstille deciderede kontroller ved vinterføre. Men hvis en bil uden vinterdæk er medvirkende til et uheld, kan det udløse en bøde på op til 4.000 kroner.
Ifølge Rigspolitiets Nationale Færdselscenter er det politiets vurdering, hvornår vejret er så hårdt, at almindelige M+S-dæk ikke er nok. Det beskrives som situationer med kraftigt snefald, hvor biler kører oven på sneen.
Den kolde start på weekenden blev dermed en påmindelse for mange om, at et lille mærke på siden af dækket kan være forskellen på sikker kørsel og en potentiel bøde – og at frosten i Danmark sjældent kommer alene.