Her kan du blive snydt
Lige nu læser andre
Man kan roligt forberede sig på en december, hvor tilbudsaviserne bliver lige så faste følgesvende som kalenderlys og konfekt. Dagligvarekæderne opruster massivt, og især de klassiske julevarer bliver skubbet helt ned i pris, mens kampen om husholdningernes pressede budgetter spidser til. Det fortæller TV2.
Flæskestegen bliver lokkemad nummer ét
Flæskesteg og smør er blandt de sikre julekort, som ifølge eksperter næsten altid ryger på tilbud i december. I år lægger Lidl hårdt fra land med et slagtilbud på 11,90 kroner per kilo ovnklar flæskesteg.
Bilka forsøger at svare igen med 33,90 kroner kiloet, men er langt fra samme prisniveau. Pointen er klar: Får en kæde lokket kunderne ind efter billig steg, følger resten af juleindkøbene ofte med.
Chefanalytiker og privatøkonom i Danske Bank, Louise Aggerstrøm, beskriver strategien sådan: “Der er trækplastre, som skal hive dig ind i butikken, og så må de tjene deres penge et andet sted”.
Forbrugerne er blevet hardcore tilbudsjægere
Fra juli 2024 til juli 2025 er fødevarepriserne steget 6,5 procent, og ser man fire år tilbage, er prisstigningen hele 31 procent. Det har ændret danskernes adfærd markant.
Læs også
Ifølge undersøgelser forsøger 58 procent aktivt at tilpasse sig de højere priser ved at gå målrettet efter tilbud. Kauza, der analyserer digitale kvitteringer fra 13.000 husstande, vurderer, at andelen af varer solgt på tilbud nu er 30 procent højere end i 2021.
Alle julevarer bliver en del af priskrigen
Dagligvareeksperter forventer, at stort set alle klassiske julevarer bliver sat i spil: smør, fløde, and, grødris, marcipan, mandler, vaniljestænger og gløggmix. Lidl har allerede skubbet gang i kapløbet med sin aggressive lavprisstrategi, men de øvrige kæder ventes at svare igen med egne slagtilbud.
De sidste uger af året bliver dermed et intenst opgør om markedsandele og for forbrugerne kan det blive en december, hvor den, der gider holde øje, kan hente markante besparelser på julekurven.