Vi er blevet så vant til at se den slags indhold, at vi ikke tænker nærmere over det længere
Lige nu læser andre
Det er nemt at smide et hurtigt like eller skrive en kort kommentar, når en spændende konkurrence fra et kendt mærke sætter en lækker præmie på højkant.
Det føles harmløst og hører næsten med til hverdagen på Facebook. Men for stadig flere ender den slags klik med en træls overraskelse på kontoudtoget i stedet for en pakke ved døren. Det fortæller TV2.
Kendte brands bliver misbrugt
Ifølge faktatjekmediet Tjekdet bliver konkurrencer fra store virksomheder som Arla, EDC og Sport 24 systematisk misbrugt af svindlere.
De opretter falske vindersider, der ligner de rigtige profiler til forveksling, og går derefter direkte efter dem, der har deltaget i konkurrencen.
Med beskeder om, at man er “den heldige vinder”, bliver Facebook-brugere lokket videre til en side, hvor præmien kun kan “udleveres”, hvis der tastes personlige oplysninger og kortdata.
Læs også
Tjekdet har identificeret mindst 350 falske vindersider, og nogle gange går det så stærkt, at de er i luften samme dag, som den oprindelige konkurrence bliver slået op.
Fra drømmepræmie til dyr betaling
I praksis får deltagerne aldrig den præmie, de er blevet lovet. I stedet bliver der ifølge Tjekdet trukket penge til et “mystisk abonnement hos en cypriotisk virksomhed”.
I et konkret eksempel bliver en bruger opkrævet 68 euro svarende til omkring 500 kroner, hver 14. dag, uden at det fremgår, hvad abonnementet egentlig dækker.
Sådan undgår man fælderne
Mønstret er det samme: kendt brand, flot præmie, falsk vinderside, betalingsformular.
Derfor peger eksperter på, at man bør være ekstra opmærksom, når der tikker en “tillykke, du har vundet”-besked ind.
Læs også
En simpel tommelfingerregel er aldrig at indtaste kortoplysninger for at få udleveret en præmie og kun klikke videre via virksomhedens officielle side eller hjemmeside.