Mange danskere er allerede ramt.
Lige nu læser andre
Danskerne står midt i en ny bølge af svindelforsøg, hvor falske beskeder forsøger at narre folk til at udlevere personlige og finansielle oplysninger.
Med mobilbeskeder, mails og beskeder, der ligner legitime systemmeddelelser, skal man som modtager være ekstra opmærksom på tegn, der kan afsløre fup.
Svindlerne bruger metoder, der spiller på tidspres, frygt og en følelse af hastværk.
Det sker samtidig med, at mange danskere bruger digitale løsninger som MitID og mobile bankapps dagligt, og det gør det muligt for snydagtige aktører at forsøge at udnytte tilliden til disse kanaler.
Falske e-mails udgiver sig for at være Nets
Nets har via Mit Digitalt Selvforsvar slået alarm om en særlig ny type phishing, som har ramt flere danskere.
Læs også
E-mailbeskederne udgiver sig for at komme fra Nets og advarer om en påstået betaling, der er gennemført fra en IP‑adresse uden for Danmark.
Beskeden forsøger at få modtageren til at agere hurtigt for at afværge en betaling, der angiveligt vil blive trukket, hvis man ikke annullerer inden 24 timer.
I meddelelsen findes en stor knap med teksten “annullere transaktionen”.
Ifølge Nets er dette et klassisk phishing‑forsøg, hvor knappen fører til en falsk hjemmeside designet til at opsamle kortoplysninger og MitID‑oplysninger.
Svindlerne forsøger at gøre budskabet troværdigt ved at nævne det begyndende kortnummer og et BIN‑prefix.
Læs også
Nets forklarer dog, at disse oplysninger ikke er unikke for den enkelte bruger, men almindelige tal for mange Visa/Dankort.
Sådan beskytter du dig selv
Nets opfordrer til, at man forholder sig roligt, hvis man modtager en sådan besked. De skriver:
“Klik ikke på links eller knapper i uopfordrede sikkerhedsmails. Slet beskeden. Tjek dine kontobevægelser via din banks app/netbank. Kontakt banken via kendte kanaler, hvis du er i tvivl. Hvis du har klikket eller delt oplysninger: Spær kortet via banken, spær MitID og følg deres vejledning. Overvej politianmeldelse.”