Rusland med voldsom advarsel om nuklear apokalypse
Den globale uro er igen taget til, og gamle konflikter mellem verdens største magter viser tegn på at blusse op.
Det sker samtidig med, at krigen i Ukraine fortsætter, og forholdet mellem Rusland og Vesten bliver stadig mere anspændt.
Tidligere forsøg på at nedtrappe konflikten har ikke haft den ønskede effekt.
USA’s tidligere præsident Donald Trump har ellers tidligere hævdet, at han kunne afslutte krigen hurtigt, og han mødtes også med Ruslands præsident Vladimir Putin i et forsøg på at forbedre relationerne.
Men nu peger udviklingen i en helt anden retning.
Advarer om nuklear apokalypse
Fra russisk side lyder der nu markante advarsler.
Dmitrij Medvedev, der er næstformand for Ruslands Sikkerhedsråd, slår fast, at risikoen for en katastrofal udvikling stadig er til stede.
“Jeg bliver ofte bebrejdet for at bruge hård retorik og tale om en nuklear apokalypse. Desværre er det virkelig muligt. De, der ikke indser det, er enten drømmere eller tåber. Vi vil dog gerne undgå det,” udtaler han ifølge TASS.
Udmeldingen kommer i en tid, hvor spændingerne mellem Rusland og Vesten ifølge Medvedev minder om perioder før tidligere verdenskrige.
Skærper tonen mod Vesten
Den russiske toppolitiker retter samtidig en hård kritik mod især Europa og USA.
Han beskriver konflikten som eksistentiel og antyder, at flere vestlige lande allerede spiller en aktiv rolle i krigen i Ukraine.
Samtidig fastholder han, at USA fortsat er Ruslands største geopolitiske rival, og han sår tvivl om landets rolle som mægler i internationale konflikter:
“Amerika er vores hovedgeopolitiske rival.”
Medvedev peger også på, at mindre konflikter rundt om i verden kan udvikle sig til noget langt større.
Ifølge ham er der kræfter, som har interesse i at holde spændingerne i live.