Passagerne sad strandet i polsk lufthavn i flere dage.
Lige nu læser andre
I flere dage har passagerer med flyskabet Ryanair siddet i Krakow Lufthavn.
Blandt dem var June Phillips, der delte sin chokerende oplevelse efter at have forsøgt at vende hjem fra en ferie i Polen.
June kaldte oplevelsen et ‘mareridt’ og udtalte, at hun ‘aldrig vil bruge Ryanair igen’ efter denne hændelse, skriver EdinburghLive ifølge Mirror.
Læs også
Hændelsen fandt sted sidste fredag, hvor flere afgange blev aflyst på grund af kraftigt snefald. Uden nogen alternative tilbud og hoteller fuldt bookede hævder June og hendes partner, Frank, at de blev tvunget til at overnatte i lufthavnen.
Dagen efter blev de informeret om, at der ville være et fly, de kunne tage, men efter meget forvirring blev dette fly også aflyst.
Ifølge June betød det, at de blev nødt til at overnatte endnu en nat på lufthavnens gulv. Hun påstår, at hverken hun eller hendes partner fik tilbudt vand eller tæpper.
Om andendagen sagde June: “Jeg tror, nogle mennesker måske fik et par timers søvn, men jeg sov ikke et sekund, mens jeg var der. Vi ventede alle ved gaten i lang tid på dette fly, og så blev det forsinket. Sneen var ryddet fra landingsbanen, vi kunne se alle sneplove ude, og andre fly lettede. Vi blev drevet rundt som kvæg i lufthavnen og fik så at vide at gå til gate 16.”
Det gik derfor til gaten, men fik så at vide, at flyet var aflyst. Så måtte de igennem det hele igen.
“Alle blev ophidsede, der var ingen steder at vaske sig, nogle havde ikke adgang til deres medicin, unge piger på deres første ferie var bange og vidste ikke, hvad de skulle gøre. Så fik vi tilbudt en voucher på £6. Hvad skulle vi bruge det til?,” tilføjede hun.
June og hendes familie mødte et andet par fra West Lothian, og de valgte at slå sig sammen. Søndag besluttede June og hendes nye ven Kirsty Walker at booke et fly til East Midlands. De betalte alle sammen £750 for at flyve til East Midlands Lufthavn den aften og reserverede et ophold på Premier Inn. Den nydannede gruppe på seks personer reserverede derefter to lejebiler, så de kunne køre tilbage til Edinburgh og hente deres biler fra Edinburgh Lufthavn.
En talsperson for Ryanair udtalte: “Denne flyvning fra Krakow til Edinburgh (1. dec.) blev forsinket og efterfølgende aflyst på grund af kraftigt snefald på Krakow Lufthavn, hvilket tvang den indkommende flyvning til at omdirigere til Katowice. Disse passagerer blev underrettet via SMS/Notifikation/Email og blev informeret om, at der var arrangeret en redningsflyvning for at bringe passagerer til Edinburgh dagen efter (2. dec).” “Desværre forværredes vejret på Krakow Lufthavn i løbet af næste dag, og redningsflyvningen fra Krakow til Edinburgh (2. dec.) blev også forsinket og efterfølgende aflyst som følge heraf. Disse passagerer blev underrettet og informeret om deres muligheder for enten at ændre flyvningen uden omkostninger eller modtage en fuld refusion for deres aflyste flyvning.
“Ms. Walker valgte at ændre til en anden flyvning, og en fuld refusion blev behandlet den 12. dec. for hendes originale flyreservation samt for differencen i pris for hendes nye flyreservation og dokumenterede udgifter.”
“Da Ms. Phillips fejlagtigt anmodede om en refusion gennem Krakow Lufthavn og ikke direkte hos Ryanair som instrueret i e-mailen sendt til den ledende passager i hendes booking den 2. dec., undlod agenten at underrette Ryanair om refusionsanmodningen, og som følge heraf var vi ikke klar over Ms. Phillips’ refusionsanmodning. Dog vil en medarbejder fra vores kundeservicedepartement kontakte Ms. Phillips for at hjælpe med hendes krav.
“Trods Ryanairs bestræbelser på at arrangere indkvartering til passagererne begge nætter var tilgængeligheden af indkvartering i Krakow begrænset, og passagererne fik besked om, at de også selv kunne arrangere indkvartering i Krakow og kunne kræve udgifter tilbage på Ryanair.com. Vi beklager oprigtigt over for disse passagerer for enhver ulejlighed forårsaget af disse vejrrelaterede forstyrrelser, som var fuldstændig uden for Ryanairs kontrol.”