Nyt forslag kan gøre det gratis for pensionister og ældre
Tusindvis af danskere bruger hver dag busser og tog for at komme til lægen, handle ind eller besøge familie.
For mange ældre er den kollektive transport en vigtig del af hverdagen, men nu vokser frustrationen over de store ændringer i Rejsekort systemet.
Det fysiske Rejsekort bliver nemlig lukket ned i hele landet hen over maj og juni, selvom flere af de nye løsninger endnu ikke er klar.
Det får nu Faglige Seniorer til at kræve, at pensionister og andre ikke digitale danskere skal kunne rejse gratis i overgangsperioden.
Organisationen frygter, at mange ældre pludselig står uden mulighed for at rejse med deres normale pensionistrabat.
“Når den samlede løsning ikke er på plads, og man samtidig slukker de blå punkter på stationerne, må alternativet være, at de berørte passagerer kan rejse gratis, indtil en løsning er på plads,” siger landsformand Mette Kindberg.
På Fyn og i Jylland bliver det sidste check ind med det fysiske Rejsekort allerede den 28. maj. På Sjælland og i DSB’s tog sker det den 29. juni.
Mange ældre føler sig hægtet af
Selvom millioner af danskere allerede har taget nye løsninger som Rejsekort appen og Basiskortet i brug, er der stadig mange, som ikke bruger smartphone, MitID eller digitale betalingsløsninger.
Ifølge Faglige Seniorer er omkring 250.000 voksne danskere fritaget for Digital Post, mens cirka 110.000 voksne ikke har MitID.
Samtidig bliver en vigtig fakturaløsning til ikke digitale brugere først klar til september.
Det betyder, at nogle ældre nu henvises til at købe anonyme børnekort og selv opsøge særlige salgssteder for at tanke kortene op.
“De ikke-digitale i vores samfund bliver svigtet,” siger Mette Kindberg.
Rejsekort & Rejseplan forklarer, at lukningen sker gradvist for at give flest mulige tid til at skifte løsning.
Selskabet oplyser samtidig, at der fortsat er omkring 300.000 danskere, som stadig bruger det fysiske Rejsekort.