Kongehuset bryder tavsheden om dronningens tilstand
Danskerne følger fortsat tæt med i dronning Margrethes helbred, efter at den tidligere regent tidligere på ugen blev indlagt på Rigshospitalet.
Særligt fordi dronningen den seneste tid flere gange har været ramt af helbredsproblemer, har nyheden skabt stor opmærksomhed og bekymring blandt mange.
Nu er der kommet en ny status fra kongehuset.
Torsdag oplyser kongehuset til Ritzau, at dronning Margrethe fortsat er indlagt.
Dermed er hun nu på fjerde døgn på hospitalet efter fundet af en større blodansamling i hofteregionen.
Kongehuset henviser samtidig til den pressemeddelelse, der blev sendt ud mandag, hvor det lød, at dronningen efter omstændighederne havde det godt og forventedes at være indlagt i en “række dage”.
Blodansamlingen blev opdaget efter en CT-scanning og skyldes et tidligere fald.
Kongen reagerede ved Royal Run
Nyheden om dronningens indlæggelse kom samtidig midt under Royal Run, hvor kong Frederik deltog flere steder i landet.
Efter løbet blev kongen spurgt ind til sin mors situation.
“Jeg må indrømme, at medierne har mere viden i det her øjeblik, end jeg har. Men det er foregået, som pressemeddelelse har beskrevet det. Og jeg har en rimelig sej mor, som ikke behøver at løbe 1600 meter, 5000 meter eller ti kilometer som mig,” sagde kong Frederik til TV 2.
Meldingen om indlæggelsen kom også bag på flere deltagere ved Royal Run, som først hørte nyheden efter at være kommet i mål.
Læge vurderer forløbet
Ifølge læge og foredragsholder Jerk W. Langer lyder kongehusets melding umiddelbart ikke alarmerende.
Han vurderer, at indlæggelsen især handler om observation og kontrol af blodtrykket samt risikoen for yderligere blødning.
Samtidig peger han på, at et forløb som dette typisk varer mellem tre og syv dage, særligt når patienten er oppe i alderen.