En farlig bakterie er blevet fundet i hakket kød
Jagtsæson og hjembragt vildt kan hurtigt blive til gode middage i fryseren. Men nu lyder der en klar advarsel til jægere og andre, der håndterer kød fra nedlagt vildt.
En stikprøve fra Styrelsen for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri viser nemlig, at en sygdomsfremkaldende gruppe colibakterier er fundet i én ud af fire pakker hakket vildtkød. Det fortæller TV 2.
Der er tale om STEC, som står for shiga-toksin-producerende E. coli. Bakterien kan give diarré og i alvorlige tilfælde føre til livstruende sygdom.
Børn er særligt udsatte
Ifølge myndighederne er fundet så alvorligt, at der nu opfordres til ekstra god hygiejne, når vildt håndteres, slagtes og tilberedes.
Bakterien findes i dyrets tarme og kan ende på kødet, hvis der ikke udvises stor forsigtighed, når indvoldene fjernes efter jagten.
“STEC-infektion kan i de mest alvorlige tilfælde give nyresvigt, og her er særligt børn udsatte.”
Sidste år blev der registreret 1049 tilfælde af STEC i Danmark.
Kødet skal gennemsteges
Myndighederne understreger, at hakket vildtkød skal gennemsteges grundigt. Varmen dræber bakterien, men risikoen kan være større, hvis kødet ikke bliver tilberedt ordentligt.
Også fermenterede vildtpølser nævnes som en særlig udfordring. De spises ofte uden varmebehandling, og derfor er hygiejnen under håndtering og forarbejdning ekstra vigtig.
Til sammenligning blev STEC fundet i én ud af 15 pakker hakket oksekød i stikprøven.
Forekomsten af bakterien i vildtkød indgår i den årlige zoonoserapport, som handler om sygdomme, der kan smitte fra dyr og fødevarer til mennesker.
Budskabet fra myndighederne er klart: Vildt kan sagtens spises, men håndteringen kræver omtanke.