Trump-administrationen har stået i spidsen for at indføre et nyt forbud, der forbyder et kendt bilmærke at sælge biler i USA.
Trump-administrationen har besluttet at blokere for salg af samtlige Polestar-biler i USA.
Begrundelsen er hensynet til national sikkerhed, lyder det fra den norske avis Nettavisen.
Selvom Polestar har sit oprindelige hjemsted i Göteborg i Sverige, kontrolleres bilmærket af den kinesiske bilgigant Geely.
Kinesisk ejerskab er afgørende
De amerikanske myndigheder har vurderet, at teknologien i bilerne udgør en potentiel sikkerhedsmæssig risiko, og det er denne vurdering, der ligger til grund for forbuddet.
Forbuddet medfører, at Polestar – som er beslægtet med Volvo – ikke får mulighed for at sælge nye modeller på det amerikanske marked fra 2027.
I første kvartal af 2026 stod USA for blot seks procent af Polestars samlede salg, hvorfor det langt fra må siges at være deres største marked.
Fokus på Europa
Som konsekvens af den noget chokerende beslutning fra Trump-administrationen, har Polestar nu planer om at rette en større del af opmærksomheden mod Europa.
“Bilindustrien går ind i en ny fase, baseret på regional dynamik. Vores strategi afspejler dette, med Europa som vores største vækstmotor og vores plan om at producere Polestar 7 i Europa,” siger administrerende direktør Michael Lohscheller.