Fremover bliver PostNords leveringer ikke helt så hurtige.
Lige nu læser andre
Verdenshandlen rykker i stigende grad over på online-kanaler, og det betyder, at fragtfirmaer som PostNord har travlt.
De har dog ikke mere travlt, end at de godt kan sænke farten.
Lige netop det har de nemlig gjort i et nyt tiltag.
Læs også
Postnord i Sverige har besluttet at begrænse hastigheden på deres elbiler- og varevogne til 90 km/t for at sikre en længere rækkevidde og reducere behovet for ladepauser på postbudenes ruter.
Det fortæller den svenske radiostation SverigeRadio.
Initiativet kommer som en nødvendighed, da elbilerne ikke har den nødvendige rækkevidde til at gennemføre de længere ruter uden at løbe tør for strøm.
Dan Jönsson fra Postnord forklarer, at forbruget af strøm stiger markant ved hastigheder over 80 km/t, hvilket gør det udfordrende at gennemføre ruterne.
Overvejelser om at sætte hastigheden ned til 80 km/t blev dog droppet, da det kunne skabe farlige situationer på motorvejene og forårsage irritation blandt andre trafikanter. Postnord valgte derfor at finde en balance ved at sætte grænsen på 90 km/t for at opretholde både sikkerhed og effektivitet.
Der har været kritik fra enkelte postbude, som frygter, at de lavere hastigheder kan medføre længere leveringstider og vanskeligheder med at nå alle adresser på ruterne. Ledelsen afviser dog, at beslutningen vil påvirke kundernes leveringstider.
På nuværende tidspunkt udgør elbiler omkring en tredjedel af Postnords flåde, og de arbejder målrettet mod en fuldt elektrisk fremtid for deres postlevering i hele Norden.