Epic Games skal udbetale million-beløb til spillere
Lige nu læser andre
Epic Games, skaberne af det populære spil Fortnite, skal tilbagebetale kunder 488 millioner kroner efter anklager om vildledende faktureringsmetoder.
Det er den største tilbagebetaling i spilhistorien og markerer en skelsættende sag i kampen mod manipulerende design i spilindustrien.
Historisk tilbagebetaling
Som en del af en aftale med Federal Trade Commission (FTC) skal Epic Games tilbagebetale 1,66 milliarder kroner for at løse påstande om ulovlige betalingsmetoder, også kendt som dark patterns.
Læs også
Disse metoder har ført til utilsigtede køb hos mange af spillets brugere, herunder især børn og teenagere.
Mandag den 9. december 2024 begyndte udbetalingerne, hvor over 629.000 betalinger blev sendt af sted.
I denne første runde blev der udbetalt 488 millioner kroner, med en gennemsnitlig kompensation på omkring 775 kroner pr. kunde.
Betalingerne sker enten via PayPal eller som checks, som skal indløses inden for henholdsvis 30 og 90 dage.
Manipulerende metoder
FTC anklager Epic Games for at have brugt manipulerende designmetoder, der bevidst forvirrede brugerne og førte til utilsigtede køb.
Brugere kunne for eksempel gennemføre køb med ét enkelt tryk.
Når spillet blev vækket fra sleep mode, førte det ofte til utilsigtede transaktioner, da trykket på en knap for at ‘vække’ spillet blev registreret som samtykke.
Et forsøg på at få vist en genstand kunne resultere i køb, hvis man trykkede på en nærliggende knap.
FTC-formand Lina M. Khan har kritiseret Epic Games for at bruge “vildledende grænseflader og privatlivsinvasive standardindstillinger,” som især ramte børn og unge.
En lærestreg for industrien
Denne sag er en tydelig advarsel til spil- og tech-industrien.
FTC har gjort det klart, at manipulerende praksisser, især rettet mod børn, ikke vil blive tolereret.
Epic Games har ikke offentligt udfordret afgørelsen, men konsekvenserne vil uden tvivl få mange virksomheder til at genoverveje deres design og forretningsmodeller.
Det er allerede i både mediernes – men også det politiske søgelys – at der skal gøres op med manipulerende metoder i mange spil.
Det gælder både metoder som dem Epic Games brugte, men også andre, der mere minder om gambling.
Forbrugernes ansvar og fremtidens standarder
Sagen fremhæver behovet for, at forbrugere er opmærksomme på digitale køb og vilkår.
Samtidig understreger den, at virksomheder har et ansvar for at beskytte deres kunder – især når deres publikum inkluderer børn og unge.
Denne historiske sag markerer ikke kun en sejr for forbrugerne, men også et vigtigt skridt mod mere ansvarlig adfærd i spilindustrien.