Den elskede børnevært er gået nye veje
Lige nu læser andre
Sebastian Klein har gennem årene opbygget et solidt ry som både forfatter og formidler med sin populære serie om Danmarks skøre dyrehistorier.
Hans nyeste bog, Danmarks 100 mest skøre historier om dyr i zoo, følger i samme humoristiske og informative spor og er allerede blevet bemærket af både læsere og anmeldere.
Men denne gang er der noget, der skiller bogen ud fra tidligere udgivelser – og ikke på den måde, man måske kunne forvente.
En ny metode i bogens kreative proces har skabt debat og stillet spørgsmål ved, hvordan teknologiens rolle bør bruges i litteraturen.
Læs også
Forlaget Carlsen har besluttet at trække Sebastian Kleins nyeste bog, Danmarks 100 mest skøre historier om dyr i zoo, tilbage fra hylderne.
Beslutningen kommer efter afsløringer om fejl i bogens illustrationer, som er skabt ved hjælp af kunstig intelligens.
Mere end 50 fejl fundet i bogen
Ifølge Weekendavisen har AI’en, der blev brugt til at illustrere bogen, lavet adskillige fejl i gengivelsen af både dyr og mennesker. Eksemplerne tæller blandt andet en hjort med fem ben, rovdyr med unaturlige tænder og en pige med seks fingre på den ene hånd. Avisen har dokumenteret mere end 50 fejl i bogen, hvilket har skabt stor opmærksomhed omkring udgivelsen.
Sebastian Klein erkender, at processen ikke gik som forventet. “Jeg har været sådan lidt utilfreds i processen, men så er der blevet rettet på det, og til sidst nåede jeg et punkt, hvor jeg tænkte, at nu kunne jeg godt leve med det, og, ja, så er bogen udkommet. Men det er en svipser,” siger han til Weekendavisen.
Ombytning og nye illustrationer på vej
Ifølge Sebastian Klein vil næste udgave af bogen få helt nye illustrationer, som bliver skabt uden hjælp fra kunstig intelligens. Forlaget har også meddelt, at læsere, der allerede har købt bogen, kan få ombyttet deres eksemplar til den opdaterede version, når den bliver tilgængelig.
Hvor mange eksemplarer der er blevet solgt af den fejlbehæftede udgave, er endnu uvist, men tilbagekaldelsen markerer et sjældent tilfælde i forlagsbranchen, hvor teknologien har vist sig at være mere en forhindring end en hjælp.
Denne sag sætter samtidig fokus på den voksende brug af AI i kreative processer og rejser spørgsmål om balancen mellem effektivitet og kvalitet, når teknologi og kunst mødes.