De, der benytter sig af Instagram, vil måske have bemærket, at de har modtaget en notifikation om, at de har vundet en Dyson-hårtørrer.
Weekenden over er danskerne nemlig blevet bombarderet med opslag om netop dette, hvor man får fortalt, at man er den "heldige" vinder af ovennævnte hårtørrer.
Opslagene, der er blevet delt af flere forskellige suspekte konti, fortæller, at man har vundet en hårtørrer til blot 15 kroner, hvortil der er blevet vedhæftet et billede af en ung kvinde, der holder en Dyson-hårtørrer.
De, der er blevet tagget i disse opslag på Instagram, er dog hurtige til at tænke, at der må være tale om et fupnummer.
Cybersikkerhedseksperten Peter Kruse fortæller til TV2, at fupmummeret bruges til at lokke penge ud af folk, da man skal oplyse sine kreditkortoplysninger, som fupmagerne vil kunne misbruge.
"Det er opportunistiske onlineforbrydere, som har det ene mål at tjene nogle hurtige penge," fortæller han.
Svindel har ramt bredt
Projektchef i Forbrugerrådet Tænk Ulla Malling fortæller til mediet, at kampagnen er endt med at ramme bredt, da de har modtaget i omegnen af tre gange så mange henvendelser, som de plejer.
Hun mener, at kampagnen har ramt så bredt, at folk selv begynder at advare mod kampagnen, endda så bredt, at folk joker om det, da de tænker, de ikke kan være rigtigt.
"Nu er det ikke fordi, jeg skal give gode råd til de kriminelle, men her har de måske lige overgjort det, for flere forbrugere tænker, at det ikke kan være rigtigt," siger Ulla Malling til mediet.
Ulla Malling mener, ligesom Peter Kruse, at formålet er at få økonomiske oplysninger fra uvidende brugere.
Hun fortæller i den forbindelse, at problemet er i vækst, da svindlerne har lært at målrette deres kampagner med samme teknikker, som legitime markedsføringsvirksomheder, herunder i form af at sætte sponsorerede ting op på Facebook.