Tirsdag eftermiddag har Danske Bank advaret mod svindlere, der udgiver sig for at være en medarbejder fra banken.
Et svindelnummer, der foregår over telefonen, hvor de forsøger at franarre dig personfølsomme oplysninger og koder.
'Mange oplever, at svindlerne ringer for at fortælle, at man er ved at blive svindlet, for at få dig til at handle hurtigt ved at oplyse personfølsomme oplysninger, dele koder til fx MitID eller overføre et større beløb til hvad de kalder en 'sikker konto', men som viser sig at være svindlerens konto,' lyder det i advarslen, som er sendt ud via Forbrugerrådet Tænks app 'Mit digitale selvforsvar'.
Hvis du modtager et opkald, som enten beder dig om at foretage forhastede beslutninger eller dele koder til for eksempel MitID, skal du straks lægge på.
Dette indikerer nemlig, at der er tale om svindel.
'Husk altid, din bank, politiet eller andre myndigheder ALDRIG beder dig overføre penge til en anden konto, godkende transaktioner eller dele koder til MitID,' understreger Danske Bank.
For at beskytte dig selv mod svindel, kan du besøge Danske Banks ’Be Safe’ side.
Du finder et link til siden her.
Mit digitale selvforsvar
Mit digitale selvforsvar er gratis og findes til både iOS og Android-enheder.
Via appen kan du på din telefon eller tablet holde dig opdateret på de nyeste digitale trusler.