Mange har i en vis forstand prøvet det.
En mail tjekker ind i indbakken, en sms tikker ind, eller telefonen ringer fra et ukendt nummer.
Personen i den anden ende lyder troværdig.
Noget er galt, siger de – og hurtigt bliver du bedt om at åbne din MitID-app.
Før du ved af det, er du i gang med at swipe en handel igennem, du ikke selv har valgt.
Over 200.000 danskere faldt i fælden sidste år, og antallet stiger eksplosivt.
Men nu tager Nordea kampen op mod svindlerne.
Fra 10. til 13. juni afholder banken gratis arrangementer i 32 filialer over hele landet.
Her kan alle – også dem, der ikke er kunder – få indsigt i, hvordan man spotter digital svindel og undgår at blive næste offer.
Det skriver de i en pressemeddelelse.
Fokus er især på de metoder, hvor svindlerne manipulerer sig til adgang til MitID.
"Når man ved, hvad man er oppe imod, er man bedre rustet. Så jo mere vi deler viden og står sammen, jo sværere bliver det for svindlerne at lykkes med deres kyniske foretagende," siger Lasse Karner, Nordeas svindelekspert.
Som en del af indsatsen peger han på fem konkrete råd, du bør kende – og dele med dine nærmeste:
Giv aldrig dine kortoplysninger eller MitID-oplysninger videre over telefon – og overfør aldrig penge, bare fordi nogen presser dig.
Tjek altid teksten i din MitID-app eller i en SMS, før du trykker “godkend”.
Undgå at klikke på links i mails eller beskeder, du ikke selv har bedt om.
Vær ekstra forsigtig, hvis nogen vil have penge gennem kærlighed eller investering – det er ofte svindel.
Tal med dem omkring dig om svindel, så alle i familien er bedre rustet mod fupnumre.
Ifølge nye tal fra Offerundersøgelsen blev 274.000 danskere i 2024 udsat for digital svindel.
Fire ud af ti blev snydt mere end én gang. Ofrene mister tusindvis af kroner – og tilliden til sig selv.
Nordea afholder også et webinar 11. juni kl. 12.00, hvor bankens eksperter deler de vigtigste råd.
Tilmelding sker på nordea.dk/stopsvindel, og alle får optagelsen tilsendt bagefter.