Den festlige juleperiode er en tid, hvor mange af os glæder os til at modtage pakker bestilt online.
Denne glæde kan hurtigt omdannes til frustration, når svindlere udnytter den travle juletid.
Det skriver The Mirror.
Som Gmail-bruger oplevede en englænder nemlig for nylig en snedig fælde, der viser, hvordan disse svindlere opererer.
Efter en travl dag med online juleshopping modtog vedkommende en email, der tilsyneladende kom fra det britiske fragtfirma UPS, om en forsinket ordre.
Mailen, der var forklædt godt, indeholdt oplysninger om min pakke, der virkede overbevisende.
Vedkommende opdagede dog svindlen, da den var spækket med fraser som ‘Klik her!!’ og ‘i dag!!’ - noget en ægte virksomhed aldrig ville bruge.
Det er værd at bemærke, at fragtfirmaet har bekræftet, at de aldrig anmoder om betalinger eller personlige oplysninger på denne måde.
Dette understreger vigtigheden af altid at være skeptisk overfor mails, der ser ud til at komme fra pålidelige kilder.
Det gælder også danskerne, selvom dette eksempel er fra England.
Eksperter advarer om, at borgere især står overfor en stigning af disse svindelmetoder i juletiden, hvorfor det er tid til at passe på.
For Gmail-brugere - og faktisk alle email-brugere - er det essentielt at tænke to gange, før man åbner beskeder eller klikker på links.