Ny undersøgelse afslører skræmmende virkelighed ude blandt danskerne
En ny undersøgelse viser, at under halvdelen af danskerne følger Nationalbankens anbefaling om at have kontanter liggende derhjemme.
Faktisk har næsten 60 procent enten for få kontanter eller aner ikke, hvor meget de har, fortæller Sparekassen Kronjylland.
Mange kender slet ikke rådet
Anbefalingen lyder på 250 kroner pr. person i husstanden. Beløbet skal sikre, at man stadig kan købe mad og nødvendigheder, hvis digitale betalingssystemer går ned.
Men omkring hver tredje dansker kender slet ikke til rådet.
Det bekymrer flere eksperter, især i en tid, hvor samfundet er stærkt afhængigt af digitale løsninger.
Når kortet ikke virker
Sidste års store nedbrud hos Nets viste, hvor sårbart systemet kan være. Betalingskort og mobilbetalinger stoppede pludselig, og køerne voksede flere steder i landet.
“Da vi lever i en usikker tid, anbefaler Nationalbanken, at alle danskere har flere typer betalingsmetoder til rådighed – heriblandt kontanter.”
Det handler ikke om at have store summer liggende. Mindre beløb i kontanter kan være nok til at klare sig i nogle dage.
Rådet er en del af et større fokus på hjemmeberedskab. Ud over kontanter anbefales det at have flere betalingskort og mulighed for at overføre penge via mobil.