Det grå snavs, der præger mange biler efter de seneste uger med sne, kan forvarsle en grim overraskelse i undervognen. Rustekspert giver sine råd til, hvordan du undgår rustskader i højsæsonen for angreb.
Selvom vinteren og sneen har sluppet sit greb i Danmark, har de kolde hvide masser efterladt sig spor. De mange tons vejsalt, der er blevet spredt på vejene, har nemlig sat sig som snavs på mange biler. Det er der ifølge rustekspert god grund til at være opmærksom på. Det fortæller Dinitrol i en pressemeddelelse.
"Mange har nok været forbi vaskehallen for at vaske det grålige snavs af bilerne, der er kommet af at køre på de saltede vejen. Det grålige snavs er blandt andet vejsalt, der i kombination med den fugt, vi har i foråret, kan give alvorlige rustskader. Derfor bør man spørge sig selv, hvordan undervognen mon ser ud, hvis bilen er blevet så beskidt på de mere synlige dele," siger Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol.
Når salt kommer i forbindelse med fugt, øger det risikoen for rustangreb med helt op til 25 procent. Den kombination af salt, sjap og tøvejr gør det danske klima til et af verdens mest korrosive og dermed et ideelt levested for rust.
Slider rustbeskyttelsen
Alle dele på bilen, der kan komme i kontakt med salt, er i farezonen for at ruste, men det er særligt undervognen, karosseriet og de mekaniske dele på bilen, der er udsatte. Det betyder, at bremser, hjulophæng og elektronik, som alle er ekstremt vigtige for sikkerheden, kan blive beskadiget, hvis bilen ikke er rustbeskyttet.
´"Vejsalt er en medvirkende årsag til, at biler ruster hurtigere. Kombinationen af salt og fugt er effektiv for at få noget til at ruste, og det er ikke kun karosseriet, som er udsat af den farlige duo. Det kan også være mekaniske dele i undervognen, der ruster," advarer Mogens Vestergaard Hansen.
Selvom den oplagte løsning i manges øjne er at fjerne saltet med en undervognsvask, bør man ikke bliver for ivrig, hvis bilen allerede er rustbeskyttet.
"Har du fået rustbeskyttet din bil, kan undervognsvask fravælges, da den ikke har den store effekt på afrensningen af vognbunden, som er pakket ind i plastplader," siger Mogens Vestergaard Hansen.
Hos Teknologisk Institut mener seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, Jan Helbo, at man kan overveje et alternativ til undervognsvasken.
"Vores anbefaling matcher Dinitrols ganske godt. Undervognsvask slider på rustbeskyttelsen. Det giver dog rigtig god mening at vaske under panelbunden bag forhjulene, hvor der kan gemme sig skidt, men det kan man lige så godt gøre med en børste," siger Jan Helbo.
Bedre leveforhold
Ifølge Mogens Vestergaard Hansen kan du dog selv gøre meget for at forhindre, at rusten ødelægger din bil.
"Det er selvfølgelige en god ide at få sin bil rustbeskyttet. Gør det lige så snart, du køber din bil. Producenterne tager nemlig ikke hensyn til, hvor i verden bilen skal køre. Hvis det er muligt, bør du parkere din bil i en garage, der er opvarmet til cirka tyve grader eller i en carport med god luftcirkulation. Sørg for at få din rustbeskyttelse efterbehandlet hvert 2.-3. år," siger Mogens Vestergaard Hansen.
Ifølge Jan Helbo er der også muligheder for dem, der ikke har adgang til en opvarmet garage eller en carport.
"Det er langt fra standard, at man har ventilation eller varme i sin garage. Derfor kan man med fordel lade garageporten stå lidt på klem, så der er ventilation. Fem centimeter kan gøre en stor forskel. Det betyder, at der ikke er en salttåge, der hænger under den våde bil," siger Jan Helbo.