Vigtig advarsel udsendt: Facebook-brugere i særlig fare

Af: Alberte B. C.

|

18/03/2025

Advarsler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nu advares Facebook-brugere.

Lige nu læser andre også

Danskerne mister i stigende grad store summer til investeringssvindel, hvor kriminelle lokker med drømmen om hurtige gevinster.

På bare et år er svindlen fordoblet, og i 2024 nåede tabet op på hele 95 millioner kroner, viser nye tal fra Finans Danmark.

Falske annoncer lokker med kendte ansigter

Mange af svindlernes ofre falder i fælden via sociale medier, hvor falske annoncer florerer.

Disse reklamer misbruger ofte kendte danskere som Anders Lund Madsen, Jes Dorph-Petersen og Jesper Buch til at skabe troværdighed om falske investeringsmuligheder.

Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark, kalder udviklingen "massivt bekymrende".

Han mener, at techgiganter som Meta - der ejer Facebook og Instagram - burde tage langt mere ansvar for at stoppe de falske reklamer.

"Når vi taler investeringssvindel, så er det særligt de her falske reklamer på sociale medier, der er problemet. Det er i meget stort omfang dér, de kriminelle får kontakt til deres ofre, og så kører svindlen," siger han til DR.

Ofre mister endnu større beløb

Det er ikke kun antallet af sager, der er steget, men også de summer, ofrene mister.

I 2023 var gennemsnitstabet på 57.000 kroner pr. sag. I 2024 var det tal steget til 85.000 kroner.

Samtidig oplever flere svindlede danskere at blive ramt igen.

Såkaldt "recovery-svindel" går ud på, at svindlerne udgiver sig for at være fra myndigheder eller advokater, der lover at hjælpe med at få de tabte penge tilbage - mod endnu en betaling.

"Det er bare svindel en gang til," advarer Michael Busk-Jepsen.

Meta lover indsats - men svindlen fortsætter

Meta har ikke ønsket at kommentere de seneste svindelsager, men har tidligere meddelt, at de vil bruge kunstig intelligens til at bekæmpe problemet.

EU har desuden øget presset på techgiganterne for at tage ansvar, men ifølge Finans Danmark ser det ikke ud til, at indsatsen har haft en mærkbar effekt endnu.

"Jeg kan hvert fald bare konstatere, at de her reklamer stadigvæk findes på de sociale medier," siger Michael Busk-Jepsen.

Anbefalet til dig