Castle Rock. Psykologisk gys fra mesteren selv

03/08/2018

Rikki Tholstrup Jørgensen

Castle Rock åbner op for hele Kings univers. Vores anmelder er begejstret og giver serien fem ud af seks stjerner.
Castle Rock er en anelse langsommelig og Kings univers kan blive en smule for selvrefererende, men ”Castle Rock”, er utvivlsomt et kig værd. Er du til spænding og mystisk med et gys eller to undervejs, kan den kun anbefales, og hvis du samtidig er bekendt med Stephen Kings univers er serien et must. Serien får fem ud af seks stjerner.

”Castle Rock” er kulminationen på den kendte og berygtede forfatter Stephen Kings værker. Manden, som gennem snart 50 år har tryllebundet og skræmt læsere fra vid og sans, står bag denne serie, som meget vel kan kaldes hans eget cinematiske univers (som tegneserie-giganten Marvel, ynder at kalde det). ”Castle Rock” foregår i den søvnige by af samme navn i staten Maine, hvor størstedelen af Kings bøger, samt senere hen film, udspiller sig. Serien følger hændelserne for i særdeleshed tre karakterer, som bor i byen. Vi introduceres til advokaten Henry Deaver, spillet af André Holland, kendt fra bla. 2016 Oscar-vinderen ”Moonlight”, som kommer til byen efter at have modtaget et mystisk opkald fra det berygtede Shawshank fængsel - ja dét Shawshank fængsel - om en fange fundet i en lukket del af fængslet, som tilsyneladende har været ulovligt indespærret. Foruden André Hollands karakter møder vi fangen, hvis navn vi ikke kender, spillet af Bill Skarsgård, som sidste år spillede den dæmoniske klovn Pennywise i filmen ”IT” (som i øvrigt er en filmatisering af en af hr. Kings romaner). Sidst men ikke mindst møder vi Molly Strand, spillet af den altid fremragende Melanie Lynskey, hvis liv som ejendomsmægler er kraftigt hæmmet af et pillemisbrug og det faktum, at hun hører stemmer.

Foruden disse tre aktører, som alle tre leverer solide og overbevisende præstationer, formår seriens producenter også gøre selve byen til en aktør i sig selv. De neglebidende billeder af Castle Rock og omegn understreger det  klassiske Stephen King-gys, vi alle elsker. Samtidig formår billederne at åbne Kings univers op på en måde, som gør serien tilgængelig for både langvarige fans af forfatterens virke, såvel som nytilkommende. Serien er spækket med spænding, mystik og et ocean af referencer til Stephen Kings eget univers. Alt dette underbygget af en understrøm af klassisk horror, som gennemsyrer hele serien.