De Utrolige 2 – Utrolig god underholdning!

30/08/2018

Rikki Tholstrup Jørgensen

Vores anmelder har været til forpremiere til De Utrolige 2. Han har kun et råd til dig. Skynd dig ind og se den. Lido har premiere på filmen i dag klokken 16:30.

Pixar er tilbage med en ny film. Der er action og komik fra start til slut, når de danske biografer i dag blænder op for den splinternye 'De Utrolige 2'.

'De Utrolige 2' er instrueret af Brad Bird, som også instruerede den første af Utrolig-filmene. Foruden disse to film har Bird også lavet 'Drengen og Jernkæmpen' samt 'Ratatouille'. Filmen fortsætter hvor den første slap med vores allesammens yndlings-heltefamilie i aktion. Endnu engang bliver vi introduceret til Hr. Utrolig, Elastipigen og deres tre børn, Violet, Dash og babyen Jack Jack.

Hvor første films hovedsageligt fokuserede på Hr. Utrolig og hans kamp for at blive den helt, han var engang, tager denne film i langt højere grad afsæt i familien Utrolig som helhed. Det klæder i den grad fortællingen. Karakterernes udvikling er enorm, men ikke forceret eller overgjort. Derimod er det håndteret på en måde, hvor alle personer får den plads, de skal bruge. Hr. Utrolig øver sig i at være en bedre far, Elastipigen tager en pause fra livet som husmor, og deres børn lærer at finde sig til rette med dem selv og deres superheltekræfter.

Den helt store stjerne i filmen bliver dog den yngste af børnene, babyen Jack Jack. Gennem filmen lærer vi langsomt mere og mere om hans kræfter, og det fungerer fantastisk. Ikke nok med at han kommer til at agere comic relief, så får han også en afgørende rolle for historiens udfald. Hele biografsalen, mig selv inkluderet, var flere gange flade af grin over den lille baby. Virkelig et kæmpe plus for filmen.

Skal jeg dog være bare en smule filmkritiker, må jeg dog slå ned på skurken i filmen som værende det svageste punkt. Skurken er simpelthen ikke særlig skræmmende eller vigtig i det store hele. Filmen håndterer dog alt andet så godt, at man fristes til at mene, at Pixar forsøger at gøre op med den gamle floskel om, at en film kun er så god som filmens skurk. De lykkedes nemlig med at skabe en fantastisk medlevende fortælling om familien og om at finde sig selv. Det er ikke nemt, men Pixar lykkedes forbløffende godt med det.

Når alt kommer til alt er Pixars 'De Utrolige 2' en værdig efterfølger til den første af filmene. Den er sjov og rørende, med solide og relaterbare karakterer, en fed historie og blændende actionscener. Bevares, skurken er ikke den mest imponerende eller innovative til dato, men hvad skidt, filmen gør op for den mindre detalje på så mange andre parametre.