Sharp Objects: 'Kvinden der forsvandt' får kamp til stregen.

05/08/2018

Rikki Tholstrup Jørgensen

Sharp Objects er en ny HBO-serie. Serien er skrevet af Gillian Flynn, der bl.a. har skrevet bestselleren 'Kvinden der forsvandt'. Vores anmelder giver den fem ud af seks stjerner.

Sharp Objects er en serie instrueret af Jean-Marc Vallée, som også stod bag den Oscar-vindende film, 'Dallas Buyers Club'. Serien er baseret på en roman af samme navn, skrevet af Gillian Flynn, der her skrevet krimithriller-hittet, 'Kvinden der forsvandt'. Sharp Objects følger den drikfældige journalist Camille Preaker, spillet af Amy Adams, kendt fra blandt andet science fiction-dramaet 'Arrival' og den mørke thriller 'Nocturnal Animals'. Preaker, som bor og arbejder i St. Louis, bliver i seriens første afsnit, sendt til sin hjemby Wind Gap, for at skrive en artikel om mordene på to unge piger. Preaker konfronteres igennem seriens afsnit med byens historie, og mindes løbende om ting fra hendes egen barndom i byen som hun ihærdigt har forsøgt at undertrykke.

Serien skildrer glimrende det indre tumult, der er i vores hovedperson, og det ydre kaos, der er i byen ovenpå mordene. Det hele smelter gnidningsfrit sammen til en dyster og ubehagelig oplevelse. Alt dette giver 'Sharp Objects' et glimrende greb om en som seer fra starten af, og selvom historien kun langsomt og modvilligt udfolder sig, ender man alligevel helt ude på kanten af sit sæde i håbet om en endelig afklaring på hvad der skete med de to unge piger. Og ikke mindst hvad der kommer til at ske med vores hovedperson, Camille Preaker.

Amy Adams' portræt af journalisten Camille er noget af hendes bedste arbejde til dato. Hendes fremstilling af en kvinde med ar på både krop og sjæl er uhyggeligt virkelighedstro. Hun har en alvor og en tyngde som skuespiller, der rækker ud over skærmen og griber fat om beskueren på en måde, som kun de største formår det.

Alt dette kunne selvfølgelig ikke lade sig gøre, hvis ikke det var for en eminent kameraføring, der fanger den nærmest klaustrofobiske følelse den lille by har. Den glimrende måde serien er klippet på, med små glimt tilbage i tiden, giver en fornemmelse af stedets historie og er med til, sammen med glimrende musikbrug, at underbygge den stemning og præstation som Amy Adams og de andre skuespillere leverer.

Hvis der skal sættes en finger på noget må det være, at ligeså meget som den dystre stemning er en styrke for serien, bliver det desværre også sommetider dens største svaghed. Hvad der langt hen af vejen føles meget virkelighedstro og dystopisk, kammer til tider over og bliver trist eller deprimerende på en måde, som virker næsten teatralsk i sit udtryk. Det er et lille minus, men alligevel et minus der gør, at man til tider bliver hylet lidt ud af en ellers meget engagerende historie og personskildring.

'Sharp Objects' er en thriller i særklasse og et persondrama og portræt på niveau med serier som f.eks. True Detective eller The Handmaid's Tale. Den har enkelte fejl og mangler, som den dog kompenserer for med et glimrende cast og en gribende fortælling. Alt i alt er det en serie man under ingen omstændigheder ikke må snyde sig selv for.