1000 km rækkevidde, 123 kWh batteri - og pris som en Tesla Model 3

Af: Lucas Andreas

|

09/12/2024

Biler
2025 IM Motors L6
2025 IM Motors L6
Den nye elbil imponerer.

Lige nu læser andre også

Danskerne har foden på speederen, når det kommer til at købe elbiler.

Ved udgangen af november udgjorde elbiler cirka 61 procent af de solgte personbiler i Danmark i 2024. I 2023 endte andelen på 42 procent.

Med elbilerne har et nyt begreb dog også fundet vej til de danske veje; Rækkeviddeangst.

Det vil en ny elbil dog sætte en stopper for.

En ny model fra den kinesiske bilproducent IM præsenterer imponerende teknologi.

Den kinesiske sedan IM L6 Lightyear er udstyret med et avanceret halvsolid-state-batteri på 123,7 kWh, udviklet i samarbejde med Qingtao Energy.

Det giver bilen en rækkevidde på 1.002 kilometer i CLTC-målinger, hvilket svarer til omkring 870 kilometer i den mere kendte WLTP-standard.

Trods batteriets kapacitet vejer det kun 621 kilo, hvilket indikerer en høj energitæthed. Det særlige ved IM L6 er ikke kun rækkevidden, men også opladningstiden.

Med 900-volts teknologi og en maksimal ladeeffekt på 400 kW kan bilen oplade nok strøm til 400 kilometers kørsel på blot 12 minutter.

På den teknologiske front imponerer IM L6 med autonom kørsel på niveau 3, som betyder, at bilen selv kan håndtere vognbaneskift og sekundære ruter.

Prisen er dog det mest overraskende ved IM L6. På det kinesiske marked sælges den for 345.900 yuan, svarende til cirka 335.000 kroner– tæt på Tesla Model 3's europæiske prisniveau.

SAIC Group har endnu ikke officielt bekræftet, om IM L6 kommer til Europa, men med deres nuværende samarbejde under MG-mærket kan modellen potentielt finde vej til det europæiske marked.

Udfordringen for kinesiske elbiler vil dog være de seneste tariffer, som kan påvirke prisen i Europa.

Anbefalet til dig