Black Friday og julemåneden er ikke bare højsæson for tilbudsjagt og juleshopping – det er også højsæson for skader på biler, som holder parkeret ved indkøbscentre og omkring populære shoppinggader.
To ud af fem danskere har inden for de sidste tre år fået skader som fx buler, ridser og knækkede sidespejle, mens deres bil har været parkeret. Det viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Parkeringsskader er de hyppigste skader på biler, og Gjensidiges skadeafdeling ser en tydelig stigning i antallet af parkeringsskader på denne tid af året. Skaderne beløber sig til omkring 10.000 – 15.000 kroner pr. skade.
”Det er virkelig frustrerende for den enkelte bilejer, og det er en form for skader, som vi ser, når rigtig mange bilister parkerer samtidig og slås om pladserne lige omkring Black Friday og i forbindelse med julehandlen”, siger direktør i skade hos Gjensidige, Henrik Sagild.
Glemmer at lægge en seddel i ruden
Meget tyder på, at en stor del af bilisterne ikke har helt styr på reglerne for, hvordan forsikringen dækker, når man kommer til at lave buler og ridser i andres biler. Fire ud af fem gange har skadevolderen nemlig ikke lagt en seddel med kontaktoplysninger eller på anden måde orienteret bilisten, så den ansvarliges forsikring kan dække reparationen.
Forsikringsselskaberne dækker på lidt forskellig måde, men i udgangspunktet er det enten kaskoforsikringen eller ansvarsforsikringen, der kan komme i spil. Kaskoforsikringen dækker skader, man har fået på egen bil, hvis den ansvarlige ikke har givet sig til kende. Har man ikke en kaskoforsikring på bilen, må man selv betale udgifterne til reparation. Den lovpligtige ansvarsforsikring dækker, hvis man kommer til at lave en skade på en anden persons bil. Derudover kan der i nogle forsikringer være en selvrisiko. Selvrisikoen er det beløb, der bliver trukket fra udbetalingen.
”Det er virkelig dårlig stil ikke at give sig til kende, hvis man er kommet til at lave en skade på en andens bil. Hvis man har prøvet at stå i den situation, så ved man, hvor irriterende det er, og jeg tror, at flere ville efterlade en besked, hvis de vidste, at deres forsikring faktisk dækker den type skader,” siger Henrik Sagild.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.004 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i august og september 2023.
Foto: Gjensidige/Ritzau