En lille bule og et ødelagt lygteglas – det lyder umiddelbart som en billig reparation.
Men for ejeren af en Rivian R1T blev det en dyr affære.
Regningen endte på mere end 54.000 kroner, langt mere end forsikringsselskabet først havde forventet.
Det var en betonpille i en parkeringskælder, der var skyld i skaden.
Bilen fik en revnet baglygte og mindre skader på bagklappen og bagkofangeren.
På et billede delt på Reddit ser skaderne ikke omfattende ud, og karosseriet ser ud til at være intakt.
Alligevel eksploderede værkstedsregningen. Det skriver mediet Boosted.
Elbiler kan være dyre at reparere
Rivian har allerede fået ry for at være dyr at få repareret.
Det skyldes blandt andet, at bilerne er komplekse, reservedele kan være svære at skaffe, og at mange dele er bygget sammen, hvilket kan gøre selv små skader dyre at udbedre.
Den uheldige Rivian-ejer er langt fra alene.
I 2023 løb en anden reparation af en Rivian R1T op i næsten 300.000 kroner efter et mindre trafikuheld.
I en anden sag kostede det over 140.000 kroner at udskifte en bulet bagskærm.
Elbilejere bør være opmærksomme
Flere eksempler viser, at elbiler kan være markant dyrere at få repareret end biler med forbrændingsmotor.
Særligt mærkeværksteder har høje priser, og visse dele er så specialiserede, at de ikke kan udskiftes uden store omkostninger.
For potentielle elbilkøbere er det derfor vigtigt at overveje både anskaffelsespris og fremtidige reparationsomkostninger.
En lille bule kan hurtigt ende med at koste langt mere, end man regner med.