Salget af elbiler i Danmark har overhalet benzin- og dieselbiler, og i takt med elbilernes stigende popularitet stiger også fokus på elbilernes omkostninger.
Frygten for dyre batteriskift har længe præget opfattelsen af elbiler, men nye analyser peger på, at disse bekymringer blot er en skrøne.
En rapport fra Recurrent viser, at omkostningerne ved at udskifte et elbilbatteri i 2030 forventes at være lavere end reparationer af benzinmotorer.
En væsentlig faktor bag denne udvikling er det markante prisfald på batterier. Ifølge Goldman Sachs kan prisen på batterier allerede i 2026 falde til 80 dollars per kilowatttime, hvilket er halvdelen af niveauet fra 2023.
Hvis denne tendens fortsætter, vil priserne yderligere kunne nå ned mellem 32 og 54 dollars per kilowatttime i 2030.
Prisfaldet kan blandt andet tilskrives et overudbud af råvarer som lithium og kobolt, som har oplevet en stabilisering efter flere års prisstigninger.
Råvarepriserne står for over 40 % af faldet, og samtidig arbejder producenter som CATL og BYD på at tilbyde billigere batteriløsninger. Det er allerede muligt at finde lithium-ferrophosphat-batterier til priser så lave som 56 dollars per kilowatttime.
"Den psykologiske barriere for forbrugerne, nemlig frygten for høje omkostninger ved batteriskift, bliver mindre relevant," bemærker rapporten. Med batteripriser på niveau med større motorreparationer, vil elbiler fremstå som et stadig mere attraktivt valg for forbrugerne.
Industriens aktører ser også positivt på udviklingen. De lavere omkostninger giver bilproducenterne mulighed for hurtigere at afskrive deres investeringer i elbilteknologi og styrke deres økonomiske position.
Hvis denne udvikling holder, vil elbilens økonomiske fordel ikke kun gavne forbrugerne, men også industrien som helhed.