Overgangen til elbiler har skabt en revolution i bilindustrien, men den grønne omstilling har også en skyggeside.
Batterierne, der udgør hjertet i enhver elbil, har vist sig at være en dyr udfordring for bilproducenterne, når de fejler.
Ifølge Boosted afslører en ny rapport fra konsulentfirmaet KBC, at mellem 0,5 og 1 procent af alle elbiler oplever batterifejl med den nuværende teknologi.
Selvom det lyder som en lille procentdel, kan konsekvenserne være enorme.
Et enkelt højspændingsbatteri koster typisk omkring 104.000 kroner, og udskiftningen af batterier i eksempelvis 150.000 biler kan løbe op i milliarder – alene i materialeudgifter.
“Så kan batteritilbagekaldelser potentielt nå proportioner, der truer virksomhedens eksistens,” siger Felix Feuerbach, senior partner i KBC, og understreger de økonomiske risici, bilproducenterne står overfor.
Bilmærker som General Motors og Jaguar har allerede mærket konsekvenserne.
General Motors har været nødt til at tilbagekalde tusindvis af Chevrolet Bolt-modeller på grund af defekte batterier, mens Jaguar har købt flere I-Pace-modeller tilbage som følge af vedvarende batteriproblemer.
Rapporten fremhæver, at batteriets konstruktion forværrer udfordringen.
Mange batterier er indbygget som en integreret del af bilens struktur, hvilket gør det svært og dyrt at udskifte dem.
I nogle tilfælde er det muligt at udskifte enkelte moduler, men det kræver ofte at bryde tætningen, der beskytter mod fugt og snavs – og dermed opstår risikoen for nye problemer.
Mens bilindustrien fortsætter med at skubbe på for flere elektriske køretøjer, står de overfor en økonomisk og teknisk udfordring, der kan få store konsekvenser for både producenterne og kunderne.