Kan man stole på de mange tests, der måler elbilers rækkevidde?
Ifølge den svenske batteriforsker Daniel Brandell er svaret nej.
Brandell retter skarp kritik mod verdens største rækkeviddetest, der udføres af det norske svar på FDM og mediet Motor. Dette skriver Boosted.
Selvom testen følger en nøje planlagt rute under ensartede forhold, mener Brandell, at resultaterne er baseret på tilfældigheder:
"Hvorfor resultaterne er så forskellige, kan skyldes, at softwaren eller batteriet faktisk bare har en dårlig dag," siger han.
Testen, der udføres to gange årligt – både om sommeren og vinteren – er kendt for at tiltrække stor opmærksomhed.
I år viste den, at Polestar 3 præsterede bedre end Tesla Model 3, når det kom til rækkevidde.
Men ifølge Brandell er der mange faktorer, der påvirker en elbils ydeevne, og som gør det svært at tage sådanne resultater for gode varer.
"Skal man tro en kræftforsker, der sagde, at han kun fodrede sin kone med gulerødder som mad i ti år, og at hun ikke fik kræft af det og derfor burde alle gøre det. Ingen havde stolet på det," siger han.
Derudover kritiserer Brandell også den officielle WLTP-norm for rækkevidde, der stadig er tilpasset biler med forbrændingsmotorer.
Normen anses for at være for teoretisk og ikke retvisende for elbilers faktiske ydeevne.