De fleste bilister har prøvet det.
Benzin-lampen har været tændt i, hvad der føles som timer. Du tonser forbi den ene tankstation efter den anden, krydser fingre for at finde de dyrebare brændstofdråber til en god pris.
Men lige meget hjælper det, for uanset om du kører ind ved en Circle K, en OK, en Q8 eller noget helt fjerde, så koster benzinen det samme - medmindre du finder en ubemandet tankstation, hvor du lige kan skære 10 øre af prisen.
Men hvorfor hulen koster benzin det samme alle vegne? Er der en hemmelig aftale mellem brændstofleverandørerne? Er det et komplot for at få os til at køre mindre i bil? Eller har staten uden at sige hævet brændstofafgifterne?
Mulighederne er mange, men få kender svaret - udover Forbrugerrådet Tænk.
“Frustrationen stiger, når man som bilist ser benzinpriser, der nærmer sig 20 kroner literen, og prisen er den samme uanset hvilken tankstation, man kører forbi. Især når mange bilister har været vant til, at det ellers altid har været muligt at finde en tank, hvor prisen var lavere,” siger cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen, i en artikel, Tænk har skrevet om netop dette emne.
Konkurrence er nøgleordet
Ifølge Morten Bruun Pedersen er der en helt simpel forklaring på fænomenet med de identiske priser, og nej, der er ikke tale om en hemmelig kontrakt mellem de forskellige tankstationer:
“Selv om priserne er ens, betyder det ikke, at selskaberne har aftalt priserne. Vi må bare konkludere, at der ikke er nogen tankstationer, der hverken fra central eller lokal side er interesseret i at konkurrere på prisen. Den gevinst, de ville kunne opnå i form af en øget kundetilgang ved at sætte priserne ned, ville sandsynligvis være kortvarig, fordi de ved, at deres konkurrenter vil følge trop og sænke prisen tilsvarende. Og derfor bliver priserne ens,” siger Morten Bruun Pedersen.
Det er altså et spørgsmål om, at ingen af tankstationerne er interesseret i at have for varierende priser i forhold til konkurrenterne - simpelthen fordi gevinsten ved flere kunder vil vare for kort tid.
Droppede elevatorpriser
Tidligere oplevede mange billister, at det kunne være en god forretning at holde øje med benzinpriserne i lokalområdet, slå hurtigt til, når prisen var lav, og så køre afsted med en fuld tank, inden priserne steg igen.
Du kan måske også huske det gamle trafikråd om, at man skulle holde øje med tidspunktet på dagen. Nogle steder var det bedre at tanke om aftenen, andre steder midt på dagen - simpelthen fordi der var færre billister på vejene, og derfor var konkurrencen mellem tankstationerne hårdere.
Ifølge forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra FDM var det Circle K, der i forbindelse med prisfaldet på benzin under coronakrisen først stoppede med at justere priserne flere gange i løbet af dagen. De andre benzinselskaber fulgte hurtigt trop, og så blev benzinpriserne mere stabile og ens.
Hos FDM er man frustreret over, at benzinselskaberne kører med ens priser på tankstationerne, men siger, at det er positivt, at myndighederne ikke mener, at konkurrenceloven er blevet overtrådt.
Han tror nu ikke, at benzinselskaberne kommer til at ændre prisstrategi lige foreløbig.