Vinteren er på vej, og med den stiger risikoen for skader på bilen.
”Hvis der er små stenslag i forruden, hvor der kan samle sig vand, risikerer du, at glasset revner, når temperaturen pludselig falder, og frosten sætter ind,” forklarer Thomas Larsen, der er motorchef hos If Forsikring, ifølge en pressemeddelelse og fortsætter:
"Vandet i stenslaget fryser og udvider sig, hvilket kan give revner, der kun bliver værre under vinterforhold."
Gør det nu
Thomas Larsen understreger derefter vigtigheden af at være på forkant med problemet:
”Når man reparerer et stenslag tidligt, er det en hurtig, billig og effektiv løsning. Flere bilforsikringer dækker reparationen uden selvrisiko, og det kan spare dig for en dyr reparation senere. Det er altid bedre at forebygge skader end at reparere dem,” siger motorchefen.
Forruder på mange nyere biler er i dag udstyret med sensorer og kameraer til fx automatisk nødbremsning, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og regnsensorer.
Hvis ruden udskiftes, kræver det ofte en dyr kalibrering af disse systemer med specialværktøj, særligt uddannede teknikere og ekstra tid.
En ny forrude kan let koste mellem 7.000 og 10.000 kroner, mens en reparation af et stenslag typisk kun koster en brøkdel af dette.
Varm kabinen op i stedet for ruden
Når der er frost eller is på ruden gælder det også om at afise bilen på en skånsom måde. If anbefaler at varme bilens kabine op i stedet for at sætte varme direkte på ruden.
Ved at lade bilens kabine opvarme stille og roligt, smelter isen af forruden uden risiko for, at små stenslag udvikler sig til dyre revner. Samtidig giver det dig et behageligt klima i bilen.
"Det kræver lidt mere tålmodighed, men det kan spare både penge, frustration, unødvendige skader og ikke mindst materialeforbrug," siger Thomas Larsen.