Bilens bremser stod pludselig i flammer: Men producenten mener, at det er helt normalt

Biler
Shutterstock.com
Shutterstock.com
Pludselig var der ild i bremserne på bilen, men ifølge producenten er det helt normalt, at det sker.

Lige nu læser andre også

Det er meget sandsynligt, at du kommer til at høre meget mere om Xiaomi som bilmærke fremover. Efter den succesfulde lancering af SU7 (med nogle små fejltrin) er deres næste model nu blevet præsenteret: YU7.

Inden for få minutter modtog de hele 289.000 forudbestillinger på bilen. Kort efter lanceringen dukkede der dog en video op på internettet, hvor bremserne på en YU7 bogstaveligt talt stod i flammer. Ifølge producenten er det dog helt normalt.

Efter et par omgange på en racerbane i Kina nåede forbremserne en temperatur på 619 grader Celsius, hvilket fik bremseklodserne til at gå i brand, da bilen holdt stille i pitten. Producenten forklarer, at bremser 'kortvarigt kan antændes', hvis de overstiger 600 grader.

Ifølge nyhedssiden CarNewsChina understreger Xiaomi, at bremserne fortsat fungerede fuldt ud. Tidligere er to SU7-modeller dog kørt galt, fordi bremserne helt svigtede. Det skulle ikke være tilfældet her, skriver den hollandske udgave af TopGear.

Producenten forklarer, at bilen ikke var i den såkaldte Master Mode. Det betyder, at elmotoren ikke hjalp med at bremse, og at bremseskiverne derfor selv skulle stoppe 2.300 kilo bil. Denne enorme belastning medfører naturligvis meget høje temperaturer.

Ifølge Xiaomi var det et organisk stof i bremseklodserne, der antændte. Hvis Master Mode havde været aktiveret, ville elmotorerne have ydet 0,2 g i bremsekraft.

Xiaomi har ikke nødvendigvis uret

Det lyder dramatisk, at bilens bremser spontant bryder i brand, men det er faktisk ikke så usædvanligt. Mange politibiler kører blandt andet med såkaldte letmetalfælge, fordi bremserne kan gå i brand efter en biljagt.

Det kan også være, at du selv har oplevet rygende bremser efter en hidsig tur i bjergene. Løsningen er typisk at køre lidt videre i stedet for at holde stille, så bremserne kan køle naturligt ned igen. Det sker altså oftere, end man skulle tro.

Men med så mange forudbestillinger må det næsten være et godt køb. 32.000 euro (238.000 kr.) får du da også en elektrisk SUV med 320 hestekræfter og en opgivet kinesisk rækkevidde på 835 kilometer. Det er måske lidt optimistisk, men svarer nogenlunde til 700 kilometer efter WLTP-standarden.

Max-versionen har hele 690 hestekræfter og koster 42.900 euro (320.000 kr.). Det lyder som en rigtig god handel, hvis bilen opfører sig, som den skal. De danske priser vil dog sandsynligvis være højere på grund af moms og afgifter.

Anbefalet til dig