EU’s bilsalg viste begrænset bevægelse i juni 2025 med 1.010.201 nye personbiler, hvilket svarer til en tilbagegang på 7,3 procent i forhold til juni sidste år, hvor der blev registreret 1.089.977 nye personbiler.
I løbet af første halvår 2025 blev der registreret 5.576.568 nye personbiler i EU, hvilket stort set er på niveau med samme periode i 2024 og svarer til en mindre tilbagegang på 1,9 procent.
Det tyder trods alt på et stabilt marked.
I Danmark faldt antallet af nyregistreringer i juni med 2,4 procent, mens salget for første halvår samlet set lå 3,8 procent over niveauet fra samme periode sidste år.
Sådan skriver Mobility Denmark i en pressemeddelelse.
“Halvårstallene viser, at det europæiske bilmarked samlet set har været præget af stabilitet med kun mindre udsving. I Danmark oplever vi en moderat fremgang, hvilket vidner om, at interessen for nye biler fortsat er intakt hos mange forbrugere,” siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør i Mobility Denmark.
Elbilerne fortsatte fremgangen i EU i juni 2025 med 168.488 nyregistreringer, hvilket svarer til en stigning på 7,8 procent sammenlignet med juni sidste år.
Andelen af rene elbiler udgjorde 16,7 procent, mens opladelige biler, dvs. både elbiler og plug-in hybridbiler, samlet nåede op på 26 procent af markedet i juni måned.
I første halvår blev der i alt indregistreret 869.271 elbiler i EU - en stigning på 22 procent i forhold til samme periode sidste år.
Det svarer til en andel på 15,6 procent af de samlede nyregistreringer i første halvår. I Danmark stod elbilerne for 63,8 procent af nyregistreringerne i første halvår 2025.
“Udviklingen i juni og første halvår viser, at elbiler fortsat vinder indpas på de europæiske veje. Det er en vigtig udvikling, hvis transporten skal bidrage til at nå klimamålene. I Danmark er elbilerne allerede dominerende, og det skyldes ikke mindst en afgiftsmodel, der har gjort det økonomisk attraktivt at vælge grønt,” udtaler Mads Rørvig og fortsætter:
"Erfaringerne herfra viser, at stabile og gennemsigtige rammer er afgørende for, at flere forbrugere tager skridtet mod en elbil. Hvis vi vil fastholde tempoet i omstillingen, er det nødvendigt at sikre en langsigtet og forenklet bilbeskatning, der understøtter investeringer i nul-emissionskøretøjer."
Herunder kan du se et cirkeldiagram, som viser tal for bilsalget i EU i det første halvår af 2025.
Måske kommer det bag på dig, at benzin- og hybridbiler fortsat er mere populære at købe i EU, da det langt fra forholder sig sådan i Danmark.

Foto: Mobility Denmark