Brugtbilekspert advarer: Undgå brugte biler med disse motorer

Af: Redaktion .

|

18/02/2025

Biler
Dette er ikke bileksperten nævnt i artiklen - Foto: Shutterstock.com
Dette er ikke bileksperten nævnt i artiklen - Foto: Shutterstock.com
Den norske ekspert indenfor brugte biler, advarer mod at man køber en brugt bil, hvis den har en af disse motorer i sig. Det er til trods for, at flere af motorerne har vundet priser.

Lige nu læser andre også

Mange af disse motorer har vundet priser, men over tid viser de sig at være problematiske.

Brugtbilsekspert fraråder disse motorer

Foto: Shutterstock.com

Brugtbilekspert Benny Christensen fra NAF (Norges Automobil-Forbund) advarer mod visse motorer, der over tid kan give dyre reparationer. Listen er baseret på en undersøgelse fra Sveriges største bilmagasin, Vi Bilägare.

Den mest problematiske motor

Foto: Citroen

1,2 Puretech-motoren fra Peugeot, Citroën og Opel er en trecylindret benzinmotor, der ofte oplever alvorlige problemer. Motoren er kendt for højt oljeforbrug og problemer med tandremmen, der faktisk kan smuldrer.

"Det er ikke spørgsmål om den går i stykker – men hvornår." lyder det ret selvsikkert fra Benny Christensen til motor.nu.

Volkswagen 1,4 TSI Twincharger

Foto: Volkswagen

Denne motor blev lanceret i 2005 med turbo og kompressor, hvilket gjorde den teknisk avanceret. Den findes i modeller som Golf, Touran og Tiguan. Over tid har den vist sig at have fejlkonstruerede stempelringe, højt olieforbrug og problemer med tandkæden.

Ford 1,0 Ecoboost

Foto: Ford

Denne lille, men kraftfulde trecylindrede motor blev kåret til "Engine of the Year" tre år i træk. Men hvis et skifte af tandremmen er nødvendigt, kan det koste op mod 17.000 kr. og tage mindst seks timer at udføre. Derudover har mange oplevet at et kølerør til turboladeren ruster.

BMW/PSA 1,6 Prince

Foto: BMW

Dette samarbejde mellem BMW og Peugeot/Citroën resulterede i en firesylindret benzinmotor, der har vundet flere priser. Desværre har mange ejere rapporteret om højt olieforbrug og problemer med tandremmen. Hører man raslelyde fra motoren, kan dette indikere alvorlige fejl.

Audi 2,0 TFSI

Foto: Audi

Denne motor findes i flere modeller fra VW-koncernen, men mest problematisk i Audi-modeller. Den har været kendt for højt olieforbrug og problemer med taktkæden.

BMW N47 (Diesel)

Photo: BMW

Denne firesylindrede dieselmotor fra 2007 fik stor ros for sit lave brændstofforbrug. Dog har mange ejere oplevet problemer med at taktkæderne kan strække sig og dermed knække, hvilket vil føre til akut motorstop.

Yderligere fire motorer med problemer

Foto: VW

Brugtbilseksperten påpeger, at der findes endnu flere problematiske motorer:

  • 1,2 TSI (VW, 2006-2012) – Store problemer med taktkæden.

  • 2,0 TDI (VW/Audi) – Ekstremt højt olieforbrug.

  • 1,8 benzin (Audi/VW) – Også kendt for højt olieforbrug.

  • 1,8 benzin (Rover 75, MGF, Freelander) – Kroniske problemer med top-pakning.

Tænk dig om, før du køber

Foto: aappp / Shutterstock.com

Hvis du overvejer at købe en brugt bil med en af disse motorer, er det vigtigt at undersøge motorens historik og kendte problemer. Få dokumentation for eventuelle reparationer og vær kritisk i din vurdering.

Servicehistorik betyder noget

Foto: Shutterstock.com

En god servicehistorik kan forlænge motorens levetid, men en dårligt designet motor vil stadig have problemer over tid. Det kan muligvis udsætte problemerne, men ikke eliminere dem.

Garanti og reklamation

Foto:Shutterstock.com

Mange brugtbiler sælges med garantier fra tredjepartsleverandører, men disse dækker sjældent kendte motorfejl. Sælgere skylder ofte på almindelig slitage, selvom problemet er unormalt stort.

Anbefalet til dig