2024 var et udfordrende år for bilindustrien, og det ser ikke ud til at vende i 2025.
Ifølge en ny analyse fra rådgivningsfirmaet Falkensteg forventes antallet af konkurser i bilsektoren at stige med hele 50 procent i det kommende år. Sådan skriver Boosted.
Allerede i 2024 oplevede Tyskland en markant stigning i konkurser blandt store virksomheder med en omsætning på over ti millioner euro.
Af de 364 konkurser sidste år kom 56 alene fra bilindustrien, hvilket udgjorde næsten hver sjette konkurs.
Store spillere i problemer
De økonomiske udfordringer rammer ikke kun de mindre aktører.
Selv store bilproducenter mærker presset.
Volkswagen har eksempelvis advaret om, at virksomheden kan løbe tør for penge inden for få år, hvis ikke der sker en væsentlig forbedring i markedet.
"Større insolvenser-sager, såsom dem fra WKW Group med 600 millioner euro i salg eller Eissmann med en halv milliard euro i salg, var sjældne førhen," forklarer Jonas Eckhardt, bilekspert hos Falkensteg.
Leverandører kæmper for overlevelse
Konkursbølgen har især ramt leverandørerne, der tidligere kunne regne med økonomisk støtte fra de store bilproducenter.
Dette er ikke længere en mulighed, da fabrikkerne selv kæmper for at holde sig oven vande.
En af de mest opsigtsvækkende redninger fandt sted hos Recaro Automotive, en tysk virksomhed med over 100 års historie inden for bilkabiner.
Firmaet blev reddet i sidste øjeblik af en italiensk investor, men konsekvenserne af krisen rækker videre.
Eksempelvis måtte Ineos, som ejer en tredjedel af Mercedes’ Formel 1-hold, indstille produktionen i efteråret 2024.
Situationen ser heller ikke lysere ud for fælgproducenten BBS, der i oktober 2024 indgav sin femte insolvenserklæring på få år og opsagde alle medarbejdere.