Chokregning: Så meget koster batteriskift for ejer af populær elbil

Af: Lucas Andreas

|

19/02/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Regningen har udløst vilde reaktioner.

Mest læste i dag

I takt med at elbiler vinder terræn på de globale markeder, står ejere af de tidlige modeller over for uventede økonomiske udfordringer, når deres køretøjers batterier nærmer sig slutningen af deres levetid.

En ejer af en af de ældre elbils modeller, BMW i3, i USA blev mødt med et overraskende tilbud fra et værksted: 492.000 kroner for at udskifte batteriet i hans BMW i3. En pris, der overgår værdien af mange brugte eksemplarer af samme model.

Det skriver Carup.

BMW i3, der først blev introduceret i 2013, markerede sig som en af de første moderne elbiler med en konstruktion i kulfiber og en status som en af de letteste elbiler nogensinde produceret. Men med modellens udfasning i 2022 og udløbet af batterigarantien, som dækkede 8 år eller 16.000 miles, begynder ejere nu at opleve de høje omkostninger ved batteriudskiftning.

Rapporter fra Carscoops magazine og individuelle ejerberetninger på Reddit afslører, at nogle i3-ejere har fået tilbud, der overstiger $30.000 (cirka 207.000 DKK) for nye batterier. Da et batteri i en i3 består af otte moduler, og udskiftning kræves, hvis blot et enkelt modul svigter, kan ejerne stå over for en heftig regning. En ejer delte sin lettelse over at have opdaget et defekt batteri kun fire dage før garantien udløb, mens en anden var mindre heldig og fik en regning på $38.000 (263.000 DKK).

I et ekstremt tilfælde blev en ejer i Seattle præsenteret for et reparationstilbud på hele 71.000 dollars (492.000 DKK) for et nyt batteri. Denne pris gør det mere attraktivt at købe en brugt i3 end at betale for en ny batteripakke.

Selvom det i visse tilfælde kan være muligt kun at udskifte enkelte batterimoduler, en service der potentielt kunne koste under 27.000 DKK, tyder rapporter på, at denne mulighed sjældent tilbydes af BMW-værksteder i USA. I andre lande forbliver de specifikke omkostninger ved batteriudskiftning uklare, men ifølge Carl Lindwall, PR-chef for BMW i Sverige, er BMWs elbilsbatterier designet til at overstige bilernes levetid, hvilket i teorien skulle minimere behovet for udskiftning. Lindwall påpeger, at det i sjældne tilfælde, hvor batteriet er beskadiget, kan være nødvendigt at udskifte eller reparere specifikke celler eller moduler frem for hele batteripakken.

Anbefalet til dig