Mange elsker følelsen af at sætte sig ind i en ny bil, og mange skifter også gerne bil så ofte som økonomien tillader det.
Salg og køb af biler er dog også forbundet med et økonomisk tab, og biler er notorisk kendte for at være en "dårlig investering".
Når det kommer til at skifte bil, er der mange teorier og personlige meninger. Nogle argumenterer for et skifte, før bilen rammer 100.000 kilometer, mens andre foreslår et skifte baseret på tidspunkter for dyr vedligeholdelse eller ved garantiperiodens udløb.
Denne debat om det ideelle tidspunkt for biludskiftning har længe været et emne for både bilister og brugtvognshandlere. For at kaste lys over denne diskussion har Iltalehti dykket ned i faktiske data ved hjælp af konkurrence tjenesten Baana, som faciliterer salget af brugte biler i Finland ved at lade forhandlere byde på dem.
Ifølge Baanas forretningschef, Ville Vähämaa, viser dataene en klar trend, der måske overrasker mange. Modsat den almindelige opfattelse er 100.000 kilometer ikke det magiske tal, hvor bilforhandleres interesse begynder at dale. Dataene peger i stedet på, at det første markante fald i interessen og i det antal tilbud, der fører til salg, sker ved 150.000 kilometer. Yderligere afmatning observeres efter bilen har kørt 200.000 kilometer.
Dette fænomen kan tilskrives forhandleres interne politikker, som ofte sætter grænser for, hvilken kilometerstand de biler, de indkøber, må have. Disse grænser varierer mellem forhandlere men ligger typisk i området fra 180.000 til 210.000 kilometer. En sådan praksis begrænser naturligvis antallet af tilbud, en sælger modtager, når bilen nærmer sig disse milepæle.
Dog understreger Vähämaa, at hver bil skal bedømmes individuelt. En velholdt bil med en omfattende vedligeholdelseshistorik kan stadig tiltrække betydelig interesse fra købere, selv hvis kilometertælleren viser mere end 200.000.
Der er naturligvis også forskel fra model til model og mærke til mærke.
Dette understreger vigtigheden af regelmæssig vedligeholdelse og dokumentation heraf, når det kommer til at bevare bilens værdi på markedet for brugte biler.
Afslutningsvis viser undersøgelsen fra Iltalehti og Baana, at mens kilometertal uden tvivl påvirker en bilforhandlers interesse, er der ingen universel regel. Bilens tilstand og hvordan den er blevet passet og plejet spiller en lige så afgørende rolle for, hvor attraktiv den er på brugtvognsmarkedet.