Det er nu du skal rykke: Denne type elbil styrtdykker i pris

Af: Mie M.B

|

29/01/2025

En enkelt prisnedsættelse har skubbet til hele markedet

Lige nu læser andre også

Markedet for brugte elbiler oplever markante prisfald i kølvandet på en stor prisnedsættelse fra Peugeot. Hvis du er på jagt efter en elbil i prisklassen 100.000-200.000 kroner, er der gode nyheder – priserne på brugte modeller falder nu hurtigt. Det skriver Avisen.

Brugtmarkedet reagerer lynhurtigt
Når nybilspriserne falder, påvirker det øjeblikkeligt brugtmarkedet, og forhandlerne tilpasser sig hurtigt for at undgå store tab.

"De har lært det. Når et betydende bilmærke sætter priserne ned, skal der rykkes hurtigt i brugtvognsmarkedet for ikke at brænde inde med bilerne," forklarer Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.

I sidste uge sænkede Peugeot prisen på sin e-208 med op til 40.000 kroner. Det har straks smittet af på brugtmarkedet, hvor tilsvarende biler allerede er faldet med omkring 10.000 kroner.

"Peugeot har måttet erkende, at de ikke kunne tage op til 250.000 kroner for e-208, når konkurrenterne sænkede priserne. Derfor prisnedsættelsen," siger Jan Lang.

Peugeots udfordringer i elbilmarkedet
Det er ikke første gang, Peugeot har justeret sine priser. Omkring nytår blev priserne på e-3008 og e-5008 også reduceret med op til 40.000 kroner. Mærket har haft svært ved at finde fodfæste i elbilmarkedet, og situationen blev forværret i januar, da over 1.200 elbiler måtte tilbagekaldes på grund af en defekt bærekugle, som kunne føre til livsfarlige kørselsfejl.

Derudover halter Peugeot bagefter konkurrenterne på garantifronten. Mens VW, Cupra, Audi og Skoda tilbyder fem års garanti, fastholder Peugeot en begrænset toårig garanti – en ulempe i et marked, hvor køberne efterspørger tryghed.

Leasingmarkedet har svært ved at følge med
Selvom brugtbilsmarkedet blomstrer, hænger leasingmarkedet stadig i bremsen. Ifølge Jan Lang er Toyotas leasingtilbud på elbilen BZ4X blandt de mest attraktive, men det har ikke rykket markedet væsentligt.

Forbrugere, der ønsker økonomisk forudsigelighed, kan dog stadig finde værdi i leasing.

"Lige nu er leasing ikke attraktivt, hvis man kigger snævert på pris. Men har man et kørselsbehov under 15.000 kilometer årligt og bare ønsker ro i maven, skal man jo bare lease," har Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, tidligere udtalt til Avisen Danmark.

Med flere forventede prisfald i 2025 kan leasing blive en fordel for dem, der vil undgå værditab på elbiler.

Anbefalet til dig